Hlavní obsah

Rodney Orpheus z The Cassandra Complex: Nápady a inspirace nejsou problém

V pražském Paláci Akropolis vystoupí 21. května britská kapela The Cassandra Complex, první reprezentantka stylu electronic body music, která se kdy představila v Praze. V klubu Eden hrála už v březnu 1990. Skupina, která vznikla v roce 1980, vydala po dlouhé pauze v roce 2022 novou desku, po níž letos přišla ještě jedna, natočená s původními členy. Na otázky odpovídal zpěvák Rodney Orpheus.

Foto: Obscure

Rodney Orpheus

Článek

Jaké to bylo zase spolupracovat s původními členy?

Bylo a pořád to je skvělé. Ačkoli jsme během let měnili obsazení a hráli s námi různí muzikanti, původní členové Paul Dillon, Andy Booth a já jsme vždy zůstali blízkými přáteli. Ačkoli všichni děláme hudbu, máme v životě na práci také další věci, hlavně sólové projekty a rodinu.

Já se hodně věnuji produkci, píšu knihy, vymýšlím hudební software. Andy je ve svém druhém životě velmi úspěšný právník působící v hudební branži, což vyžaduje hodně času a energie. Nyní jsme však v bodě, kdy známe jeden druhého tak dlouho, že spolu pracujeme přirozeně a všechno je velmi jednoduché a příjemné.

Proč měla kapela tak dlouhou přestávku?

Až do roku 2000 jsem se neustále věnoval The Cassandra Complex, i když jsem měl druhou práci ve firmě vyvíjející hudební software. Byl jsem vyhořelý, tak jsem se rozhodl dát si od hudby pauzu, věnovat se obchodní kariéře, oženit se, zkrátka dělat všechny věci, které dělají normální lidé.

Skladatel Ilan Eshkeri: Věřím, že se během svého života dostanu do vesmíru

Film

Ale mým záměrem vždy bylo vrátit se k The Cassandra Complex, až nastane ta správná doba. Když přišel lockdown, došlo mi, že to je ona. Na zahradě jsem měl malé studio a strávil jsem v něm celý lockdown prací na desce The Plague. Navrhl jsem systém, kdy kapela mohla nahrávat na dálku přes internet. Tak jsme připravili desku.

Jak jste to udělal, abyste nezněli zastarale?

To je dobrá otázka. U The Plague jsem věděl, že chci udělat album, které bude hned od první noty znít jako klasické od The Cassandra Complex. Také jsem ale chtěl, aby znělo zcela nově, moderně a bylo vzrušující. Naši fanoušci vědí, že jsme vždy byli o krok před dobou, a my se chtěli ujistit, že to pořád platí. Bylo velmi důležité, aby to neznělo, jako když parta starých chlapů dělá něco, co je takříkajíc prostě ok.

Pro poslední album Death & Sex jsme chtěli vzít něco z naší staré práce a zcela ji zmodernizovat, ponechat původní písně, ale přearanžovat je, aby zněly lépe. Myslím, že to funguje dobře a lidem se to líbí.

Kde hledáte nápady?

Nápady a inspirace pro mě nikdy nejsou problém. Čtu rychle a neustále nové články, knihy, časopisy. Mám nashromážděné stovky veršů, z nich jsme mnohé zatím nikdy nepoužili. Svět je velké místo a lidé dělají a pociťují tolik věcí, že si nemyslím, že někdy budeme mít problém přijít s novými nápady. Už pracujeme na dvou nových albech. Doufáme, že jedno z nich vyjde ještě letos.

Jak důležitý je dobrý zvuk?

Vždycky jsem byl fascinován nahrávacím procesem a také počítači. Byli jsme jednou z prvních nezávislých kapel, které používaly počítače a digitální nahrávací systém. Byl jsem skutečně první člověk, který používal naživo i při nahrávání virtuální nástroje.

Pak jsem během let dělal pro další firmy vyvíjející hudební a video software. Hodně muzikantů, kteří tento rozhovor budou číst, bude mít ve studiu vybavení, na kterém jsem jako vývojář pracoval.

Baskytarista Michael League: Inovace v hudbě nastává přirozeně

Hudba
Související témata:
The Cassandra Complex

Výběr článků

Načítám