Hlavní obsah

RECENZE: Strhující orchestrální drama

Novinky, Richard Hruban

Zahajovací koncert abonentní řady A České filharmonie představil od 9. do 11. října posluchačům v pražském Rudolfinu Mozartovu Koncertantní symfonii Es dur pro housle, violu a orchestr a Symfonii č. 6 „Patetickou“ Petra Iljiče Čajkovského. Koncert vedla francouzská dirigentka Nathalie Stutzmannová, umělecká ředitelka Atlantského symfonického orchestru a světově uznávaná barokní kontraaltistka.

Foto: archiv České filharmonie

S Českou filharmonií se představila francouzská dirigentka Nathalie Stutzmannová.

Článek

V prvním díle se jako sólisté představili violistka Eva Krestová a houslista Jan Fišer. Do Mozartovy skladby vstoupili spolu s orchestrem energickým a zpěvným Allegrem a už od prvních okamžiků byla patrná jejich pečlivá příprava a souznění ve všech detailech.

V přemýšlivém Andante, skladatelově vyznání zemřelé matce, vedly ušlechtile znějící sólové nástroje měkce hřejivým tónem láskyplný rozhovor. Orchestr s nimi jemně souzněl. Mozartovsky hravé Presto předvedlo sólistickou virtuozitu a dokonalou souhru.

Do Čajkovského Patetické vstoupil orchestr niternou a subtilní hrou. Ta se záhy rozvinula po dramatických epizodách nenaplněné touhy, nejistoty a zmaru do zpěvně hrané lyrické myšlenky. Hudba nabývající na síle výrazu vyústila do pianissima, symbolu usmíření.

Ve druhé větě téma bezstarostně posmutnělého valčíku, přerušeného výkřiky osudu v žestích a dřevech, znělo pod delikátními, ale účinnými gesty dirigentky jako zvuk lidského hlasu.

Precizně znějící orchestr se v plynulém proudu tónů dramaticky zvedal k výšinám, aby vzápětí utichl v bolesti.

V takřka divadelně dramatickém kontrastu rozvinula Stutzmannová z jemně nadýchaného začátku třetí věty živelné a strhující scherzo, jež orchestr zvládl v pochodově zběsilém tempu technicky a výrazově dokonale. V závěrečném tragickém epilogu dirigentka modelovala temnou, až téměř děsivou hlubinu života.

Nathalie Stutzmannová s Českou filharmonií dokázala hrou s barvami orchestru a promyšlenou dynamikou odhalit v Čajkovského díle strukturu hudebního dramatu a strhnout publikum k nadšeným ovacím.

Česká filharmonie a Nathalie Stutzmannová
11. října, Rudolfinum, Praha
Hodnocení: 95 %

Výběr článků

Načítám