Hlavní obsah

RECENZE: Kollerovo a Müllerovo zpracování Krylových písní přesvědčilo

Festival Prague Sounds pravidelně uctívá klíčové postavy tuzemské scény. Letos se rozhodli jeho pořadatelé uctít jinou velkou postavu - Karla Kryla. Sázka na Richarda Müllera a Davida Kollera, kteří vystoupili v úterý v Rudolfinu, se ukázala jako velmi šťastná.

Foto: Ondřej Deml, ČTK

David Koller (vpravo) a Richard Müller spolu zpívají na koncertu věnovaném památce Karla Kryla v Rudolfinu v rámci hudebního festivalu Prague Sounds.

Článek

Přebírat Krylovy písně, o což se v posledních letech pokoušela řada tuzemských interpretů od Anety Langerové přes Divokýho Billa až po Daniela Landu, není snadné. Zejména starší lidé si je pamatují v nezaměnitelném podání samotného autora jen s akustickou kytarou.

Aranžmá covery mnohdy zbavilo původní naléhavosti, vytratila se dynamika a bicí je svázaly. To se trochu ukázalo i v případě některých písní zpracovaných Richardem Müllerem. Jeho komorní trochu smooth jazzové pojetí jim obrousilo hrany.

Ovšem hned v první písni Důchodce mne zamrazilo. Ve sloce jsem měl chvíli pocit, jako bych slyšel Kryla. Müller se opakovaně dokázal ve slokách v řidších aranžích trefit do Krylovy polohy.

Před osmdesáti lety se narodil písničkář Karel Kryl. Jeho texty předběhly dobu

Kultura

Podobný pocit vyvolávala i Nevidomá dívka, nezapomenutelný Bratříček, a zejména velmi působivá Ukolébavka z roku 1989, kterou věnoval synovi s tím, aby se text nikdy nenaplnil. Končí slovy „recepis na lhaní dají ti na hraní/a nález bude ztráta, kompromis/z života zbude ti samota a budeš jako táta“.

V refrénech se Müllerův hlas občas ztrácel v gradující hudbě. Možná by mu pomohlo, kdyby ho podpořil sbor. Melodii v něm sice přebíral saxofon, ale to nakonec působilo jako klišé z pop jazzu.

To jsou však jen drobné výhrady, které nic moc nemění na výtečném dojmu. I Müller se pokoušel dát některým písním, jako byl Strejček strach a teta Obava nebo Král a klaun nový háv trochu v duchu Dylanova elektrického bandu.

Foto: Petra Hajská / Prague Sounds

Richard Müller zpívá Krylovy písně.

Ovšem Lásko! s dominantním vojenským virblem ukázala, že jde dát Krylovým písním nový háv, který jejich sílu ještě umocní. Z této písně mrazilo, protože kvůli konfliktu na Ukrajině nabyla na nepříjemné aktuálnosti.

Odlišné pojetí Davida Kollera

Jestliže se Müller většinou pokoušel ctít původní pojetí písní, Koller je spíše používal jako odrazový můstek a rozvíjel je. Hned v úvodní Pietě, kterou zpíval jen s akustickou kytarou, však ukázal, že je umí podat v duchu autora, sám je hrával u ohně, byť má jiný témbr hlasu.

Motivy rozvíjela kapela a dostávala se až do oblastí ryze soudobého (post) rocku, což ukázal závěr známé protiokupační písně Tak vás tu máme, kde kapela využila elektroniku.

Dobře posunout písně se mu podařilo nejen u těch méně známých, kde člověk nemá pod kůží zarytý originál, ale i u těch notoricky známých, jako jsou Píseň neznámého vojína nebo Podivná ruleta.

Pasážové revoltě, kde se Kryl trefoval do svých vrstevníků, co mají „na klopě placku jak psí známku, znak příslušnosti k stádu“ a pro něž je „vůl titul kamaráda“, která na aktuálnosti moc netratila, dodala elektrická verze na působivosti. Lépe zdůraznila význam textu, končícího krutým veršem: „ne nejsme na kolenou - ryjeme držkou v zemi“.

Foto: Petra Hajská / Prague Sounds

David Koller zpívá Krylovu Pietu.

Puristé mohou namítat, že Koller zašel až moc daleko. I já bych se obešel bez mňoukavého sóla na syntezátor a španělských vyhrávek kytary, ale má-li píseň žít, nelze ji petrifikovat. To Koller dobře chápe.

Fanoušci folkového Dylana taky v červenci 1965 na festivalu v Newportu pískali, když ho poprvé doprovázel Al Kooper a Blues Band Paula Butterfielda, ale záhy se elektrické verze Dylanových písní zažily.

Koller však chápal, že je občas prostota potřeba, což krásně ukázala slovensky zpívaná píseň Od Čadca k Dunaju předjímající rozdělení republiky, jen kytaru v ní nahradil klavír.

Škoda jen že oba hlavní protagonisté se spolu na pódiu podělili jen o Anděla a nezazpívali spolu více písní. To však jsou jen drobné pihy na kráse večera, který ukázal, že Krylovy písně snesou nová aranžmá, aniž by se z nich vytratilo původní poselství a nebyly připravené o plasticitu a mnohovrstevnatost.

Karavana mraků není jen dark country westernový příběh, ale parabola tehdejší společnosti. I nyní nese varovné poselství, že městu mohou vládnout šerif i soudce, gangsteři oba řádně zvolení.

Müller/Koller: Kryl, Prague Sounds
Úterý 13. října, Praha, Rudolfinum
Hodnocení: 80 %

RECENZE: Vynikající Branford Marsalis zahájil Prague Sounds

Hudba

Od Marsalise po Krylovy písně. Shánění velkých jmen na pražský festival je náročný proces

Hudba

Výběr článků

Načítám