Článek
Režisérka a šéfka souboru opery Moravského divadla v Olomouci Veronika Kos Loulová se k inscenaci Její pastorkyně (uváděné jako Jenůfa) spojila s organizací Úsměv mámy, jež sdružuje ženy trpící psychickými problémy v období těhotenství a po porodu. Zvolila kratší první verzi Janáčkovy opery z roku 1904, kterou ale ještě okleštila dalšími škrty.
Ani to jí ale nepomohlo k čitelné deklaraci tématu inscenace, už proto, že příběh Jenůfy se s problémy žen z Úsměvu mámy těžce míjí. A tak vedle sebe stojí celkem nenápaditě zinscenovaná opera, do níž jsou násilně vkládány texty a postavy, jež s ní nijak nesouvisejí.
Když bezprostředně po Janáčkově nádherné hudbě zazní v závěru aktivistická popová písnička kapely Viah, je to jen příznačná tečka za naprostým nepochopením a znásilněním Janáčkova díla.
Leoše Janáčka oživili. Prochází se po chodbách školy, která nese jeho jméno
Zcela jinak přistoupil německý režisér Claus Guth k inscenaci Janáčkovy Věci Makropulos, jež se v podání berlínské Státní opery Unter den Linden stala zážitkem festivalu. Příběh ženy usmýkané třistaletou existencí k naprostému citovému vyhoření přibližuje srozumitelným a poutavým způsobem.
Na monumentální scéně vytváří působivý kontrast mezi realistickým prostředím advokátní kanceláře s kafkovsky zmechanizovaným personálem a bílým zamlženým prostorem bezčasí, v němž se pohybuje Elina Makropulos ve třech vtěleních.
Čeští pěvci podávají skvělé výkony
Gutova režie spočívá na herecky dokonale vystavěných situacích a charakterech, a dokonce se mu podařilo v Čapkově a Janáčkově díle objevit i vzácný a nenásilný humor.
Podstatnou část obsazení tvoří čeští pěvci. Aleš Briscein jako Albert Gregor, Adam Plachetka jako Jaroslav Prus, Jan Martiník coby Dr. Kolenatý a Jan Ježek jako Hauk-Šendorf podávají výborné výkony.
Hlavní hrdinku ztvárňuje německá sopranistka Dorothea Röschmannová pěvecky i herecky vynikajícím způsobem. A precizní hudební nastudování českého dirigenta Roberta Jindry korunuje citlivý a invenční přístup německého souboru k Janáčkovu dílu.
Leoš Janáček: Věc Makropulos |
---|
Režie: Claus Guth, hudební nastudování Robert Jindra. Uvedeno v rámci festivalu Janáček Brno 2024 16. listopadu na scéně Janáčkova divadla, Národní divadlo Brno |
Hodnocení: 95 % |
Leoš Janáček: Jenůfa |
---|
Režie: Veronika Kos Loulová, hudební nastudování Alena Novotná Pešková. Premiéra 15. listopadu v Moravském divadle, Olomouc |
Hodnocení: 30 % |