Článek
V roce 2012 nechali The Prodigy na stejné akci a stejném místě na své vystoupení tehdy už trochu naštvané diváky čekat pětačtyřicet minut.
O šest let později to napravili a letos reparát dotáhli do konce. Bohužel bez před pěti lety zesnulého zpěváka Keitha Flinta, zato s obrovskou chutí zacelit po něm trhlinu ve všech směrech, zpěvem počínaje a vizuálním charismatem konče.
Jejich set byl tradičně agresivní, napěchovaný syntetickými zvuky, bezpodmínečně taneční, přitom rockový až punkový, dobře vyspravený Maximovými pěveckými vstupy. To vše se dělo v pekelně prosvětlené pódiové tmě, do níž Maxim nejprve vtrhl jako tajemná postava v mikině s kapucí a ze které posléze začaly vystřelovat laserové linie. Přidáme-li znamenitý zvuk, byl to poctivý vrchol prvního festivalového dne.
Bez Coreyho Taylora
Jeho start přitom nebyl šťastný. Pořadatelé se kolem poledne dozvěděli, že budou muset z programu vyškrtnout Coreyho Taylora, takto sólistu, jinak zpěváka amerických Slipknot. Do Hradce Králové sice přijel, ale ve středu otevřel oči v tak žalostném zdravotním stavu, že svůj set raději zrušil.
Začíná Rock for People. Pořadatelé očekávají na čtyřicet tisíc diváků
„Je mi to obrovsky líto, ale dnes ráno jsem se probudil nemocný a v důsledku toho nebudu moci vystoupit. Zdraví a bezpečnost mé kapely a crew jsou na turné vždy na prvním místě a já nechci způsobit další problémy tím, že se dnes pokusím vystoupit. Opravdu se omlouvám všem, kteří se na naše vystoupení na Rock for People těšili, a slibuji, že se vrátím a vynahradím vám to,“ napsal.
Díru v programu zacelili pořadatelé tím, že do Taylorova času posunuli britské Enter Shikari a věřili, že to dobře dopadne.
Festivaloví návštěvníci situaci přijali se zklamáním, leč jako realitu, Enter Shikari se pak snažili připomenout své minulé zlaté časy. Podařilo se jim to tak napůl. Jejich velmi elektronický rock s písněmi, které se někdy aranžérsky překombinované doslova rozpadaly, uspěl i kvůli tomu, že publikum na Rock for People má široké hudební srdce.
P.O.D. jako jistota
Výtečný set naopak předvedli američtí křesťanští metalisté P.O.D. Slavní byli už na přelomu devadesátých a nultých let, pročež není divu, že jejich pobytu na pódiu vládla řemeslná vyzrálost.
Historický koncert královny popu. Madonnu sledovalo 1,6 milionu fanoušků
Zpěvák Sonny Sandoval měl ve svém projevu jistotu, klid a víru, kytarista Marcos Curiel, baskytarista Traa Daniels a bubeník Wuv Bernardo s přehledem ovládali svou instrumentální agresivitu vpletenou do melodické a aranžérské rutiny, myšleno v nejlepším smyslu toho slova.
Nezapomenutelný set nabídli deset let existující Londýňané Shame. Odkazy na postpunkové ostrovní kořeny v něm byly zřejmé, nadto zabalené v neobvyklou vizuální prezentaci. Zpěvák Charlie Steen zprvu hleděl na publikum tak provokativně, jako by si vybíral oběť případných vulgárních nadávek.
V závěru koncertu se ale vydal do prvních řad diváků, stoupl si na bedra některých z nich a vzpřímeně zpíval. Vše uzavřel pádem na jejich ruce a zpěvem vleže.
Na první pohled nenápadný a milý baskytarista Josh Finerty zase tu a tam bez řádu radostně běhal a skákal na pódiu, aby se několikrát s nástrojem na ramenou otočil v elegantním nízkém přemetu. Že si přitom neublížil, byla nejspíš záležitost z minula nabytých zkušeností.
Velký večer Naty Hrychové
Mladá česká zpěvačka Naty Hrychová se do programu festivalu dostala díky hlasům fanoušků ve vyhledávací soutěži. Nezklamala je. Příchozím, kterých bylo požehnaně, nabídla svěží pop rock, výrazné melodie a texty odpovídající pocitu její generace. Nadto dobře ovládá svůj hlas a ví, jakou cestou chce jít.
„Jsem z našeho vystoupení v naprostém šoku. Měla jsem z něho strach, protože není jiný festival, na němž bych chtěla hrát více, než Rock for People. Ale stalo se něco nádherného a já i má kapela jsme nadšení,“ řekla Hrychová Novinkám po úspěšném vystoupení.
Na pódiu působila dojmem, že je vysokým počtem diváků a pozitivní atmosférou koncertu tak zaskočená, že to možná ani neustojí. Nic takového se ale nestalo.
„Našli se lidé, kteří tvrdili, že na Rock for People nemám co dělat. Pár se jich zřejmě přišlo podívat a jedna dívka za mnou po koncertě dokonce přišla. Řekla mi, že na mé sociální sítě napsala negativní reakci, ale jelikož jsem ji ve své odpovědi na vystoupení pozvala v naději, že ji mile překvapíme, přišla. A byla mile překvapena. Omluvila se mi a uznala, že to bylo dobré. Jsem z toho dojatá,“ dodala Hrychová.
Stavělo se měsíc
Pořadatelé letos festivalový areál rozšířili. Postavili v něm mimo jiné dvě obrovská pódia, z nichž jedno, zvané Fat Lady, patří k největším v Evropě, a druhé je největší ve vlastnictví české firmy. Pro konání festivalu začali areál chystat měsíc předem.
„První stavební úpravy začaly zhruba měsíc před akcí, kdy odstartovaly přípravy vzniku veškerých prostor areálu i zázemí. Práce pokračovaly čtyři týdny a postupně přibývaly. Během posledních dvou týdnů byly nejintenzivnější, do areálu najížděli dodavatelé a stavěly se potřebné stavby a zóny. Samotná technika, tedy pódia, zvuk a světla, a takzvaná tvrdá stavba začaly týden před akcí,“ vysvětlil Novinkám Tomáš Pokorný, šéf produkce festivalu.
Hlavními hvězdami čtvrtečního programu budou The Offspring, Parkway Drive, Vypsaná fixa, Body Count a Ice-T a další. Festival potrvá do noci ze soboty na neděli.