Hlavní obsah

Na Žižkově se představí hlučící nástroje italských futuristů, zazní na nich skladby Sharpa i Knížáka

1:52
1:52

Poslechněte si tento článek

Italští futuristé se pokusili na začátku minulého století zavrhnout starou kulturu a přijít s úplně novou koncepcí odpovídající rychlému a hlučnému modernímu světu s jeho průmyslem. Směr zasáhl i do hudby, když malíř Luigi Russolo navrhl vlastní nástroje intonarumori. Nové skladby pro ně zazní 22. dubna v žižkovském Atriu v Praze.

Foto: Giulia Baresi, Courtesy of Archivio Conz, Berlin

Soubor Ensemble of Futurist Noise Intoners s intonarumori

Článek

Intonarumori připomínající vzhledem spíše staré deskové fotoaparáty neprodukují libé tóny, ale hrubé zvuky, když kovový kotouč, třeba pilový poháněný ručně klikou, drhne po struně.

Občas to zní jako bručivý rachot, jindy jako skřípaní zatáčející tramvaje nebo dotek kotouče u šlapací brusky na nože. Měnit výšku tónu lze pákou napínající strunu.

V Praze zazní díla, která pro různá intonarumori napsali newyorský avantgardní kytarista Elliott Sharp, výtvarník Milan Knížák i světově proslulý mostecký noisemaker Radek Kopel, který je přes dvě dekády jednou z nejvýznamnějších postav hlukové hudby.

Díla představí soubor Ensemble of Futurist Noise Intoners (EFNI), který tvoří Luciano Chessa, Anna Clementiová, Werner Durand a Jan Kolář. První vystoupení měl loni v červenci v rámci série Holy Fluxus v Berlíně. Intonarumori zněla i loni v červnu v Ostravě na premiéře opery o Russolovi.

Hostem souboru bude přední interpret soudobé hudby, klavírista a hráč na šestinotónové harmonium Miroslav Beinhauer, který se také postaví k intonarumori.

Související témata:
Futurismus

Výběr článků

Načítám