Článek
Caspar Brötzmann Massaker - to je kytara, basa a bicí, ovšem výsledná produkce se hodně liší od toho, co obvykle hrávají power tria v tomto složení.
Vytváří hutné a hlasité zvukové textury, ve kterých hraje velkou roli zpětná vazba. Když v Praze vystoupil v první polovině devadesátých let soubor v Bunkru, hrál před hradbou kytarových aparátů, takže vznikla plocha stojící na hutné kytaře a zpětné vazbě, i když písně měly stále rockové prvky, jasný rytmus a v základu stál riff.
I když je jeho pojetí jiné, bývá Brötzmann občas srovnáván s Jimim Hendrixem, protože také hodně experimentuje se zvukem a často hrál na Fender Stratocaster (kytara) pro leváky, který ovšem držel jako kytaru pro praváky. O své hře říkal: „Není o virtuozitě, ale spíš o lásce k nástroji.“
Syrový neučesaný noise přinášelo už debutové album Tribe z konce osmdesátých let. Blízkost k industriálu ukázalo album Merry Christmas, které natočil v roce 1994 s FM Einheitem z kapely Einstürzende Neubauten. Kytara, jak řekl, pro něj byla „štítem proti neuspořádanému světu“.
Kromě tria hrál i v duu s Pagem Hamiltonem z Helmet, natočili společně rovněž desku Zulutime.
Pestrá kariéra
Kvůli jeho osobitému pojetí s ním spolupracovali přední představitelé kytarového noise a industriálu Thurston Moore ze Sonic Youth, bubeník PIL a Pigface Martin Atkins nebo Keiji Haino či zpěvák Blixa Bargeld německé kapely Einstürzende Neubauten. Hrál i s basistou freecorových Zu Massimem Pupillen nebo avantgardní zpěvačkou Diamandou Galás.
Svou radikálnost má po svém otci, freejazzovém saxofonistovi Peteru Brötzmannovi, který byl na konci šedesátých let neméně extrémní. Hodně sázel na energii a intenzitu zvuku.
Trumpetista Don Cherry mu kvůli stylu hry říkal Machine Gun. Trefnost přezdívky mohli poznat i návštěvníci jeho koncertu v pražském divadle Komedie. Hrál tak nahlas, že se obešel bez zesílení. Oba spolu natočili album Last Home.
Loni se trio Caspar Brötzmann Massaker vrátilo a na květen chystá po 26leté odmlce nové album.