Hlavní obsah

Kontrabasistu Roberta Balzara inspirovala k psaní písniček jeho žena

Žádné album původně nenahrávali. Chtěli si jen natočit pár společných demosnímků. Kontrabasista Robert Balzar přehrál asi před čtyřmi lety některé své starší skladby své ženě, slovenské herečce a zpěvačce Janě Balzar Lieskovské, když se ho zeptala, jestli v šuplíku nemá nějaké, které by mohla zpívat. Nakonec z toho vznikla deska Around The Bass, první Balzarova sólová s původními skladbami.

Foto: L. Maceczková

Robert Balzar už hrál s řadou žánrových hvězd.

Článek

Pozornosti tuzemských fanoušků se tento muzikant těší nejen díky vlastní tvorbě, ale i kvůli spolupráci s Hanou Hegerovou, se skupinami Robert Balzar Trio, J.A.R. a Illustratosphere či s jazzmany Kurtem Ellingem, Erikem Truffazem, Raulem Midonem, Arturem Sandovalem a dalšími.

„Začalo to v době covidu. Nehrálo se, byl čas dělat cokoli jiného, a tak mi má žena, která je výborná zpěvačka, jednoho dne řekla, jestli bych jí poskytl nějaké své skladby, aby je mohla nazpívat. Pár jsem jich měl. Jsem jazzový muzikant, ale tyhle byly takříkajíc pro jazz málo a pro pop moc jazzové. Tak začala deska vznikat,“ prozrazuje Balzar.

„Některé skladby neměly úplně jednoduchou pěveckou linku a byly původně napsány jako instrumentálka. To ale neznamená, že neměly melodii, jen byla trochu sofistikovanější, než bývá zvykem. Mám rád melodickou a harmonickou tvorbu a jsem odkojen americkou muzikou,“ dodává muž, který vyrůstal na písních Stevieho Wondera, Whitney Houstonové, Barbry Straisandové, kapely Carpenters a podobných.

Modlitba pro Martu i Není nutno. O českých písních v prvním Zpěvníku Evropské unie rozhodla veřejnost

Hudba

U některých svých hudebních nápadů si prý zprvu ani nedokázal představit, že by se daly zpívat. Jenomže když se jich chopila jeho žena, byla schopná zpívat melodické linky původních verzí a Silvia Kaščáková, Zoro Laurinc, Martin Sarvaš, Václav Kopta a Jonathan Ramirez napsali texty, bylo evidentní, že se rodí zajímavé písně vycházející z jazzu, mající šarm šansonu a směřující k osobité formě popu.

Ze šuplíku se ve finále ujalo pět skladeb, šest dalších k nim Balzar dopsal. Část textů je v češtině, část ve slovenštině a dva jsou v angličtině.

„Na desce je i písnička Stín kopretin. Ač jsem ji napsal původně pro tuhle desku, už loni vyšla na albu Conversation Robert Balzar Tria,“ říká hlavní protagonista.

Foto: Bara Podola

Skupina, která album nahrávala.

„Líbí se mi, jak má žena pojala album pěvecky. Písničky jsou si žánrově tak vzdálené, že jsem si nedokázal představit, že by je nazpívala jedna osoba. Ona to ale dokázala. Pořád mi říká, že není žádná zpěvačka. Přitom bezvadně frázuje, intonuje, má rytmus i nádherný hlas. Ostatně paní Hegerová o sobě také celý život říkala, že není zpěvačka,“ konstatoval Balzar.

K nahrávání písniček si do studia Sono přizval svého dlouholetého kamaráda a spoluhráče, pianistu Petra Maláska, slovenského kytaristu Pavola Berezu a bubeníka Kamila Slezáka. Ve dvou skladbách hostují italský klarinetista Gabriele Mirabassi a slovenský trumpetista Juraj Bartoš. Ve čtyřech skladbách hraje Jihočeská filharmonie.

„Písničky Nápěv a Stín kopretin jsou speciálně pro mou ženu. Poznali jsme se při koncertech u příležitosti osmaosmdesátých narozenin Hany Hegerové v pražském Foru Karlín (2019). Petr Malásek Janku pozval jako hosta, aby některé písničky naší nejlepší šansoniérky zazpívala. A ona zpívala a já se do ní zamiloval,“ dodal Balzar.

Křest alba Around The Bass proběhne 13. listopadu v pražském kině Přítomnost. A kdyby prý potom jeho koncertní příběh pokračoval dál, jeho by to samozřejmě nenahněvalo.

Robert Balzar: Les je nejlepší studio

Kultura
Související témata:
Robert Balzar

Výběr článků

Načítám