Článek
Katka Žbirková, vdova po zesnulém zpěvákovi, která se stará o jeho pozůstalost a vznik videoklipu iniciovala, vzpomíná, jak ke spojení s mladou tvůrkyní došlo.
„Začali jsme nenápadně. Oslovovali jsme režiséry, aby si vybrali, k jaké skladbě z alba Posledné veci by chtěli udělat klip. David Beránek, režisér a Mekyho přítel, jenž stojí například za klipy k písním Bahamy, Tento song a dalšími, si vybral Naivní,“ vzpomíná Žbirková.
„Potom se však dlouho neozýval. Netušila jsem, co se děje, až jsem mu někdy v únoru zavolala a zjistila, že je v nemocnici s dcerou Terezkou. Byla vážně postřelena při řádění střelce na filozofické fakultě a stále se zotavovala. Prošla si klinickou smrtí a rodiče nevěděli, zda vůbec bude žít. Máma Dora Čechova s tátou se u ní střídali každý den. Přežila a fyzicky se zlepšovala, i když před ní ještě byla dlouhá cesta,“ prozradila Žbirková.
Někdy v té době jí David Beránek řekl, že by potřeboval pro dceru nějakou psychickou vzpruhu. Navrhl současně, aby napsala námět k Naivné a její kamarádi, studenti Filmové školy Panská v Praze a Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, by ho natočili.
„Sešli jsme se v kavárně v nemocnici v Motole a Terezka byla doslova průhledná. Přesto jí svítily oči,“ vzpomíná Žbirková.
„Uplynulo pár měsíců a sešli jsme se v Praze na Kampě při natáčení. Terezka už byla usměvavá a už ne tak průhledná. Přestože se ještě neobešla bez pomoci rodičů, zúčastnila se všeho dění a její tým pracoval profesionálně a bezchybně,“ dodala.
Na Žbirkovu počest si v klipu zahrála i Lennonova zeď, která je právě na Kampě. Píseň Naivná přitom byla první, kterou dal Miro Žbirka synovi Davidovi, aby zjistil, jak si povede při aranžování a produkci jeho skladeb.
Trvalo dlouho, než David z Londýna, kde žije, poslal pracovní aranži. Později prozradil, že na ní tak dlouho pracoval kvůli tomu, aby výsledkem udělal na otce dojem. To se povedlo a on dostal důvěru, aby produkoval celé album Posledné veci, jehož vydání se už Miro Žbirka nedožil.