Článek
„Dostal jsem se na DAMU, začal jsem studovat herectví a měl jsem méně času než do té doby. Jelikož jsem kapelu organizačně táhl, její fungování ochablo. Důležitým aspektem bylo i to, že styl ska žije již od svého vzniku ve vlnách. Po roce 2007 byla krize. Albem Rude Jazz jsme ji ještě zlomili, jenže pak to padlo úplně,“ říká Kaňkovský.
„Vzpomínám si, že jsme v první polovině nultých let hráli v pražském klubu Futurum pro osm set lidí v rámci Easter Ska Festu spolu s tuzemskými 2v1 a zahraničními hvězdami Skalariak a v jiném pražském klubu Rock Café pouze s tuzemskými kapelami pro čtyři sta. Pak však najednou přišlo do slavného klubu 007 na Strahově oslavit naše narozeniny jen sedmnáct platících diváků,“ pokračuje.
V té době ubyly koncerty, kapela moc nezkoušela, a ač vydala pár singlů pro různé kompilace, materiál na vlastní desku neměla. Současná doba je ale podle Kaňkovského dobrá, zájem o ska se pomalu vrací, a tak je vydání nového alba patřičné.
RECENZE: Triumf řemesla The Cure
„Naše koncerty jsou pro úzký okruh lidí. Každého fanouška si musíme najít, uchopit a vychovat. O to, aby byl žánr na vzestupu, se prostě kapely musí zasloužit samy,“ soudí.
Připouští, že v posledních letech přicházejí na koncerty Green Småtroll i lidé, kteří se přišli podívat na něj, herce, kterého znají z filmů či prken Národního divadla v Praze. Rád by samozřejmě, aby chodili kvůli hudbě, ale poručit prý nikomu nemůže.
„Nemohu lidem nařídit, jak mě mají brát. Na pódiu jsem to ale vždycky já, hudebník i ten z divadelních a filmových rolí. Kluci z kapely to chápou, a pokud by nám to mělo přinést nějaké nové posluchače, není co řešit,“ míní Kaňkovský.
Green Småtroll přitom hráli i na divadelních akcích. Představili se na zahájení sezony Národního divadla na Střeleckém ostrově v Praze nebo na koncertě pro podporu Činoherního klubu v Ústí nad Labem, se kterým je Filip velmi úzce spjat.
„Je pro mě příjemné, když za mnou přijdou nějací starší herečtí kolegové a řeknou, že je naše hudba baví. Z toho mám velkou radost,“ dodává.
K muzice měl vztah vždy, zpívat ale dlouho nechtěl. Hodlal se věnovat pouze hře na klávesové nástroje, jenže to by jeho kapele nestačilo.
„Hledali jsme někoho, kdo by se úlohy frontmana ujal. Jsme ale tak specifická parta, že mezi nás nikdo nezapadl. Takže jsem se o ten post začal dělit s ostatními a pak už jsem zpěvu přivykl,“ přiznal.
Nové album Carousel of Pain zahrnuje deset skladeb. Kapela je poprvé naživo představí na křtu 28. listopadu v pražském klubu Futurum.
„Zahrajeme celé nové album i písničky, které jsou ke slyšení jen na našich narozeninových koncertech. Zazní opravdu staré raritní kousky,“ uzavírá Kaňkovský.