Článek
Jako Výroční československé hudební ceny se dnešní Ceny Anděl zrodily v roce 1991. Byly plodem nadšení, které u nás pár měsíců po sametové revoluci na hudební scéně vládlo.
S myšlenkou založit je přišel dramaturg Československé televize Radim Smetana. Byl u toho i tehdejší šéfdramaturg Československé televize Jiří Balvín a vzorem jim byly americké ceny Grammy.
Ucelenou podobu vymysleli společně s dalšími kolegy při cestě do Velké Británie, kde televizní štáb natáčel hitparádu. Po návratu je už začali organizovat.
Pořadatelem tehdy byla Československá televize, a protože na cestě do Londýna navštívili lidé z našeho štábu nejenom slavného dýdžeje Johna Peela, ale i diskotéku Palladium, rozhodli se uspořádat ceny symbolicky v pražském Palladiu. Tím tehdy byl kulturní dům Eden v pražských Vršovicích, dnes chátrající v žalostném stavu. První ročník se odehrál 20. března 1992.

Keramický gramofonek si v roce 1996 odvezl z pražského Paláce kultury do Ameriky i hudebník Ivan Král.
Moderoval ho Martin Hrdinka, nejlepší zpěvákem se podle hlasování sto šedesáti oslovených akademiků stal Pavol Habera, nejlepší zpěvačkou Bára Basiková, kapelou Lucie a do síně slávy jako první vstoupil Karel Gott.
Anketa
To z něj sňalo jisté prokletí, které po revoluci potkalo prakticky všechny představitele československého socialistického popu. Co na tom, že mezi nimi byli i skvělí zpěváci.
„Rodící se nový trh mě nemohl zaskočit, protože jsem ho znal velmi dobře z Německa,“ uvedl později Gott. „Zaskočil spíš mé kritiky. Mile mě překvapilo, jak akademie odpověděla všem, kteří mi nepřáli. V tu chvíli diskuse o mé budoucnosti skončily.“
Tři podoby cen
K vytvoření ceny pro vítěze jednotlivých kategorií byl na prahu roku 1992 osloven výtvarník Vladimír Kaše. Neměl na to moc času, a tak narychlo vznikla figurka s čepičkou. Dnes už je sběratelskou raritou, protože ji doma mají nejspíš pouze vítězové.
Už pro druhý ročník totiž Kaše vymyslel nové ceny, keramické gramofonky. Byla to i reakce na přejmenování cen.
V otevřené anketě totiž akademici nově vybrali jméno Gramy, čímž přiznali inspiraci zmíněnými americkými hudebními cenami, ale zřejmě se i domnívali, že to bude více světové.

V roce 2004 obdržela Cenu Anděl také skupina Kabát.
Skončilo to v roce 1997, kdy po intervenci ze zámoří museli pořadatelé název změnit kvůli tomu, že příliš připomínal ceny Grammy. V březnu roku 1998 se tedy v pražské Lucerně poprvé vyhlašovaly Ceny Akademie populární hudby, přičemž byl tento název používán s malými obměnami i v dalších letech.
V roce 1997 vymyslel a vyrobil třetí podobu ceny výtvarník Jaroslav Róna. Zrodila se soška anděla hrajícího na dřevěný dechový nástroj šalmaj. Vysoká je necelých čtyřicet centimetrů a podle Róny v sobě spojuje dvě neslučitelná lidská přání.
„Vycházel jsem z předpokladu, že nejvytouženější uměleckou cenou je Oscar a nejčastějším lidským snem je létat. Anděl je něco jako Oscar a letadlo dohromady,“ vysvětlil.
Anděl se poprvé v názvu cen objevil v roce 2002, kdy se v pražské Peagas Areně vyhlašovali vítězové ankety Anděl 2001.
Hvězdy ze světa
Ekonomicky se anketě nejlépe dařilo ve druhé polovině devadesátých a první polovině nultých let. Měla dokonce dost peněz na to, aby se na slavnostních večerech objevovaly skutečné hvězdy světové populární hudby.
V Hudebním divadle Karlín v Praze v roce 1994 na slavnostním večeru jako hosté vystoupili Boney M a Level 42. O rok později to na stejném místě byli Lightning Seeds, Fun Factory a Yaki-Da a dva roky poté přijel do Lucerny Chris Rea.
Nejsilnější seznam hostů vytvořili pořadatelé Cen Akademie populární hudby ve Veletržním paláci v Praze v březnu 1999. Přijeli tam R. E. M., Cher a Andrea Bocelli.
V roce 2000 vystoupili ve Veletržním paláci Sarah Brightmanová, Dolores O’Riordanová z Cranberries a Sasha, v dalším roce tamtéž Manic Street Preachers, Morcheeba a Eros Ramazzotti.
V roce 2002 ještě přijeli do Peagas Areny Blackmore’s Night a Brathanki a potom už nejvzácnější hosty tvořili prakticky jen slovenští umělci.
Na vyhlášení vlakem
V letech 2004 až 2008 učinili pořadatelé Cen Anděl výrazný krok směrem k hudebním fanouškům. Ceremoniál střídavě pořádali v Praze a Ostravě, přičemž do Ostravy vyrážel takzvaný Andělský vlak, který na akci vezl nejenom hudebníky a lidi z branže, ale i některé fanoušky. V jednom vagónu se po celou cestu hrálo, výrazně veselo bylo ale v celém vlaku.

Vyhlášení cen v roce 2005 neopomnělo ani první česko-slovenskou SuperStar Anetu Langerovou.
V Praze i Ostravě se v den vyhlášení vítězů otevřela takzvaná Andělská ulice. V hlavním městě se jí stala Národní a v moravské metropoli Stodolní. Hrálo se ve všech klubech, kterých bylo v obou ulicích víc než dost, a vstup na klubové koncerty byl zdarma.
V posledních letech už se pořadatelé ale soustředí jen na hlavní ceremoniál konaný v Praze a jeho důstojný průběh.