Článek
Píseň Devadesátky patří k vrcholům rok staré novinky Desertní kvidoule, kterou Cabaret Calembour hraje v podkroví budovy pražského Divadla pod Palmovkou ve Studiu Palm Off. Jak se mění mantinely humoru v rámci korektnosti mezigenerační nebo mezigenderové komunikace? To je jedno z témat, která Cabaret Calembour zajímá.
„A uvědomuje si někdo, co nás formovalo? A jak se s tímhle nánosem máme my a naši diváci popasovat? Třeba sarkasticky nostalgickým songem Devadesátky,“ říkají protagonisté Cabaretu Calembour.
„Režie klipu se ujal Jiří Suchý z Tábora a už nyní je zřejmé, že jeho osobitý způsob snímání se zapíše do dějin české kinematografie. Osobně mu říkám Sucháčův švenk,“ sděluje Milan Šotek, spoluzakladatel projektu, který se v rámci videoklipu a písně zhostil choreografické supervize a tzv. delfíních vokálů.
Klávesista Pavol Bartovic: Elán odmítnout nešlo
„O devadesátkách se toho už řeklo hodně, ale málokdo měl odvahu to pojmenovat takhle syrově a bez sentimentu. Lidi by měli vědět, v jaký době jsme vyrůstali a co nás formovalo. Text písně jsem psal jako svědectví doby, aby nikdy nebylo zapomenuto. Hlavně generace Z a Alfa se musí dozvědět, kdo jsme a odkud pocházíme,“ říká autor textu a režisér videoklipu Jiří Suchý z Tábora.
Hudbu zkomponoval Igor Orozovič, výhradní skladatel a další spoluzakladatel Cabaretu Calembour.
„Naše muzikanty v klipu uvidíte, ale neuslyšíte. Žádný ufňukaný housličky, žádný romantický flétničky. Tenhle song si říkal o jasný hudební názor, a i když se v textu i hudbě ohlíží do minulosti, uslyšíte sound a beaty, v jejichž rytmu Cabaret Calembour vykračuje do zábavné budoucnosti svojí tvorby,“ tvrdí.
K „retro-novému“ soundu pomohl Calembouru hudební producent David Hlaváč. O vizuální kvalitu klipu se zasloužil kameraman Lubomír Krupka a o dynamický střih se postaral výborný a výhradní střihač počinů skupiny Tomáš Klímek.