Hlavní obsah

Hronov je divadelnické rodinné stříbro

Novinky, Radmila Hrdinová
HRONOV

Dvaadvacet oficiálních představení plus dvě mimo festivalový program (a řadu doplňkových akcí) zahrnoval letošní 73. Jiráskův Hronov, přehlídka toho nejlepšího, co se v amatérském divadle za poslední rok urodilo.

Foto: Martin Tlustý

Krátce před devátou ráno nová dřevěná lávka již bezpečně putovala na své stanoviště nad Zákolanský potok.

Článek

Je to vrchol vskutku mohutného ledovce, jehož základna čítá podle odhadu odborníků z pražské ARTAMY na 1700 inscenací. To je číslo, nad nímž sousedské evropské země kroutí nevěřícně hlavou. Je však reálné. Amatérské divadlo má u nás velkou tradici a - co je lepší - i neméně živou současnost.

To potvrdil i letošní Hronov, na němž měla překvapivě převahu klasická činohra, polovinu programu tvořily inscenace z poděbradského FEMADU a Divadelní Třebíče. A valná většina z nich se držela buď přímo klasické předlohy nebo ji alespoň adaptovala.

Černí šviháci zaujali autorskou komedií

Jedinou vskutku původní hrou byli Tejklovi Amatéři souboru Černí šviháci z Kostelce nad Orlicí, kteří si zaslouženě odnesli neoficiální festivalovou cenu, Zlatého Aloise (Hronov je přece rodištěm Aloise Jiráska!), udělovanou hlasy přítomných divadelních odborníků. Získali ji jak za text funebrácké komedie s drsně černým humorem, tak za autentické herecké kreace "šviháků".

Letošní Hronov kladl především otázky po smysluplném přepisu klasických textů (Děvčata aneb Krvavá suita, Faidraricie), poetiky jejich uchopení (Romeo, Julie a tma, Inu, mládí je mládí) i po způsobu herectví, jež se na Hronově prezentovalo v širokém spektru od tradiční interpretační psychologické podoby až po fyzické herectví.

Inspirace z ciziny

Skutečnou inspirací pro domácí soubory byli zahraniční hosté - ať už nápaditě divadelně uchopená Žena z písku souboru z německého Lörrachu, snově poetický a vizualizovaný Medvěd litevské Aglii, anebo hravě vylehčený přepis povídky Na jednom dvorku slovenské klasičky Boženy Slančíkové-Timravy.

Význam dílen

Hronov, to ale nejsou jen představení, ale také dílny, semináře a diskusní kluby. Pod vedením zkušených lektorů pracovalo ve dvanácti dílnách na dvě stě padesát mladých divadelníků - učili se ovládat hlas, gesta, pohyb, ale i prostor či jevištní techniku. Hronov je něco jako divadelnické rodinné stříbro. Kde ve světě naleznete přehlídku s více než sedmdesátiletou tradicí? Potěšitelné je, že toto stříbro bude leštěno i nadále. Ministr kultury Pavel Dostál slíbil festivalu podporu, město Hronov chystá změnu v organizaci, doufejme, že bude ku prospěchu.

Při vší chvále domácích hostitelů je totiž co zlepšovat. Kromě těch, kteří pečují o příliv hlučných divadelníků až do roztrhání, je tu stále ještě dost jiných, jež festival nevyvede z prázdninového klidu a kteří striktně dodržují zavírací hodiny, ba i inventuru si na festivalové dny naplánují. Je to ale i jejich (podnikatelská) škoda.

Související témata:

Výběr článků

Načítám