Hlavní obsah

Hrdý muž s dlouhým nosem se tentokrát předvede baletem

Novou sezonu Národního divadla Brno zahájí 27. září baletní premiéra Cyrano de Bergerac. Titul světoznámého veršovaného dramatu Edmunda Rostanda v tanečním zpracování připravuje pro scénu Janáčkova divadla choreograf Jiří Bubeníček. Společně se souborem Baletu NdB vystoupí na scéně také herci z Mahenovy činohry za doprovodu orchestru Janáčkovy opery a hostujících sólistů.

Foto: Archiv NdB, Pavel Hejný

Novou sezonu Národního divadla Brno zahájí Cyrano v baletním provedení.

Článek

Balet NdB již dlouho plánoval oslovit Bubeníčka, jednoho z nejvýraznějších světových baletních interpretů, který svou kariéru spojil s Hamburským baletem Johna Neumeiera a drážďanským baletem Semperovy opery.

V současnosti, po ukončení aktivní taneční kariéry, je Jiří Bubeníček již etablovaným choreografem s vlastní tvorbou uvedenou baletními soubory na řadě prestižních scén světa.

Pro soubor baletu NdB se rozhodl vytvořit zcela novou verzi známého příběhu o hrdém Cyranovi s dlouhým nosem, který je nešťastně zamilován do krásné Roxany.

Choreograf Jiří Bubeníček: Je pro mě důležité předávat zkušenosti

Kultura

Historie s moderními prvky

Verze Jiřího Bubeníčka se inspiruje historickým obdobím, nejde však o doslovnou rekonstrukci. Choreograficky se snaží propojit barokní eleganci s moderními tanečními prvky, v některých pasážích využívá klasické baletní techniky, které převádí do současného baletního jazyka.

Kostýmy a scéna budou evokovat Cyranovu dobu, ale půjde spíše o náznak nežli historickou kopii. „Považuji za důležité, aby byl příběh pro publikum srozumitelný. Nezasazujeme ho do jiné doby ani situace. Naopak se vracíme k původnímu pojetí,“ říká Jiří Bubeníček.

Výprava baletu je inspirována barokní estetikou, což dodává představení autentický historický nádech. Scénu navrhl Otto Bubeníček, kostýmy Nadina Cojocaru.

Hudební dramaturgie klade důraz na barokní hudbu, zejména díla J. S. Bacha a Jeana-Baptiste Lullyho. Tento skladatel byl současníkem skutečného Cyrana de Bergerac a zároveň hvězdným tanečníkem a dvorním skladatelem francouzského dvora. Skládal hudbu přímo pro Ludvíka XIV.

„Důležitá je celá kompozice inscenace. S manželkou Nadinou, s níž jsem připravil dramaturgii, jsme se rozhodli pro barokní hudbu včetně některých částí se sólovou sopranistkou nebo sólovým kytaristou na scéně a dobově inspirované kostýmy. Inscenační novinkou je začlenění herce, který recituje vybrané upravené verše,“ dodává Jiří Bubeníček.

Bude se i zpívat

Se souborem Baletu NdB vystoupí orchestr Janáčkovy opery se sólovým zpěvem Romany Kružíkové, sólovým klavírem a cembalem Darii Savvateevy a kytarovými sóly Adama Trunečky v nastudování a pod vedením dirigenta Jakuba Kleckera.

Do inscenace choreograf a režisér zakomponoval i hereckou postavu, kterou ztvárňují v prvním obsazení Vojtěch Blahuta, ve druhém Jakub Svojanovský z Mahenovy činohry NdB.

Deník Právo a Novinky.cz jsou mediálními partnery scény.

Do Mahenova divadla se po třiceti letech vrací Gogolova komedie Ženitba

Divadlo

RECENZE: Bílá Voda jako rozvleklá freska

Divadlo

Výběr článků

Načítám