Hlavní obsah

Hra Niekur/Nikde Kateřiny Rudčenkové debutuje v divadle Ungelt

Právo, Radmila Hrdinová
PRAHA

Pražské Divadlo Ungelt našlo svou tvář v komorních příbězích vyhrocených lidských vztahů, jež dávají příležitost hereckým osobnostem. Po řadě autorů západní provenience (Albee, Penhall, Shepard aj.) se v Ungeltu nyní poprvé objevuje hra domácí autorky.

Foto: Daniela Vokounová, Právo

Helena Dvořáková a Miroslav Etzler v inscenaci Niekur/Nikde v pražském Ungeltu

Článek

Kateřina Rudčenková (1976) chtěla být herečkou. Do povědomí nicméně vstoupila jako úspěšná mladá spisovatelka, autorka tří básnických sbírek a knihy povídek. Společným rysem její tvorby je autobiografie. Píše především o sobě, o svých pocitech, prožitcích, zkušenostech. Platí to i o hře Niekur/Nikde, odměněné v autorské soutěži Cen Alfréda Radoka 2006 druhou cenou.

Intenzivní vztah Agnes a Kornelija

Na stipendijním pobytu v Německu se potkává mladá spisovatelka, zakládající si na své nezávislosti, se starším litevským kolegou. Přeskočí jiskra a to, že sympatický Kornelijus nehodlá kvůli Agnes opustit svou ženu a syna, nebrání oběma prožít dva měsíce intenzívního vztahu, který ovšem postrádá budoucnost.

Zatímco Kornelijus s tím od začátku počítá, pro Agnes se to stane mučivým traumatem. Hra sleduje raketový zrod jejich lásky, bezstarostné prožívání a prozaický konec z pohledu Agnes, žensky živelného vnímání vztahu, který ji zaskočí svou intenzitou. Kontrapunkt k tématu spojení a odtržení dvou bytostí tvoří příběh siamských sester, který Agnes píše a který zároveň nabízí i komediální vylehčení.

Jazyk básnířky

To, co hru ochraňuje před úskalím banální milostné historky, je metaforický jazyk, jenž nezapře básnířku, emotivní vnímání a komentování příběhu v ostrých a vtipných střizích, jakož i živý dialog. Postavy o sobě hovoří ve třetí osobě, z možného plagiátu Jandlovy hry Z cizoty se autorka vtipně vymluví v jedné z mnoha autorských odboček pronášených Agnes. A především herecké výkony Heleny Dvořákové a Miroslava Etzlera v rolích dočasných milenců.

Rudčenková měla štěstí na režisérku Hanu Burešovou, jež citlivě podtrhla autenticitu vyprávění přirozeným, uvolněným herectvím obou protagonistů a křehkou, lehce ironickou nadsázkou. Možná mohla v textu trochu více škrtat, ale i tak přibližně devadesátiminutová inscenace bez pauzy nenudí ty, kteří se poddají jejímu intimnímu charakteru.

Niekur znamená litevsky Nikde a nikde jinde by tato hra nezapadla tak dobře do kontextu ostatního repertoáru, jako právě v Ungeltu.

Kateřina Rudčenková: Niekur / Nikde

Režie: Hana Burešová, scéna: Hana Burešová a Samiha Malehová, kostýmy: Samiha Malehová, dramaturgická spolupráce: Štěpán Otčenášek. Česká premiéra 1. prosince 2008 v Divadle Ungelt v Praze.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám