Hlavní obsah

Hra na ruskou bábušku

Právo, Michal Procházka

Dokumentární film Andreje Někrasova Kauza Litviněnko není nijak zvlášť natočený, napsaný ani filmařsky promyšlený. Ale přesto v něm jde o život – tahle napínavá „detektivka“ už pohřbila několik mrtvých a vrah(ové) unikají. Či se vyhřívají na výsluní a ochutnávají ruské (řeklo by se neosovětské) moci, jak naznačuje autor.

Článek

Film se pokouší nahlížet za kulisy dnešní politiky v Rusku, v níž klíčová role patří tajné službě FSB (někdejší KGB), udržující zločineckými metodami pořádek ve zkorumpované zemi a moc v rukou jedné party lidí. Se svými občany tak hraje hru na ruskou bábušku. Jakmile otevřeli Putina, našli v něm Medveděva, kdo ví, co najdou příště. A příště...

Někrasov se točí kolem případu vzácné rebelie v Británii otráveného agenta Alexandra Litviněnka, který v roce 1998 vystoupil s kolegy proti kriminálním praktikám FSB a poté tvrdil, že její pracovníci stáli za „čečenskými“ výbuchy v Moskvě, aby vyprovokovali druhou čečenskou válku.

To bylo jeho špiónské tajemství, které vyvezl z Ruska. Podařilo se mu zachránit alespoň ženu a syna. Sám zemřel 23. listopadu 2006 na otravu plutoniem.

Ne náhodou ve filmu použili písničky Vysockého, které pateticky podtrhují autorův nářek nad trpícím a zdevastovaným Ruskem, které nevyužilo šance krátké svobody v (mafiánských) 90. letech. Raději strčilo hlavu do oprátky další poroby.

Dějiny podle Rusů

Vedle všech obvinění, podezření ze spiknutí a z napojení putinovské administrativy na ruskou mafii a mezinárodní zločin, jsou na hořce bolestném snímku zajímavé spíš věci v pozadí. Dech vám vyrazí, jak popleteně vnímají Rusové dějiny 20. století. Cynický socialismus sovětského typu si spojují s pravoslavným mesiášstvím, zatímco dnešní kapitalistická oligarchie používá komunistické totalitní metody.

Agenti FSB se na svých webovkách bezelstně hlásí k odkazu stalinských řezníků. Jako by ani neproběhly dějiny plné revolucí, předělů či převratů. Jako by tam nebyla žádná naděje.

Co zůstává věčné, jsou neukojené velmocenské ambice, nacionalismus a antisemitismus, který zlidověl za Putina jako rocková muzika.

Ne náhodou čečenská válka cynicky napájí současný režim a přinesla konec demokracii v praxi. Nejednoho člověka napadne, že Rusové se vzdali svobody, neboť dali přednost síle – aby si mohli sebe vážit, musejí se jich druzí bát.

Rebellion: The Litvinenko Case, Rusko (2007), 105 min.

Režie: Andrej Někrasov

Související témata:

Výběr článků

Načítám