Článek
Nakonec sice zůstalo u nominací (třetí mají scenáristé Keir Pearson a Terry George), to ale nemění nic na tom, že film, který po české premiéře na Febiofestu nyní vstupuje do kin, je zcela mimořádným dílem.
Skutečný příběh hotelového manažera Paula Rusesabaginy, který během genocidy v roce 1994 zachránil před smrtí více než dvanáct set lidí, je z rodu životních příběhů Oskara Schindlera nebo Nicholase Wintona. Odehrává se navíc v době, kdy celý svět - po několika marných snahách mírových misí -zavřel oči před strašlivou občanskou válkou mezi Húty a Tutsii, během níž byl (většinou mačetami a v úděsném krveprolití) za tři měsíce zmasakrován milión lidí.
V těch strašných dnech a týdnech poté, kdy už bylo jasné, že přítomné jednotky OSN odvezou ze země jen cizince a rozhodně žádným způsobem nezasáhnou, otevřel manažer Paul Rusesabagina dveře luxusního hotelu uprchlíkům, jimž hrozila jistá smrt. Poskytl jim nejen přístřeší, ale s ohrožením vlastního života i rodiny vyjednával s fanatickými vzbouřenci a armádou, až dosáhl jejich odjezdu do bezpečí.
Silný příběh odráží hrůznost občanské války
Příběh Hotelu Rwanda je samozřejmě silný už tématem, které (snad) dokáže samo o sobě zaujmout, dojmout i zahanbit každého, pro koho jsou - jak říká jedna z postav filmu - "televizní zprávy jen chvílí, kdy spráskne ruce nad nepravostmi světa a pak si v klidu dojí večeři". Terry George, který už byl jednou nominován na Oscara za scénář k filmu Jima Sheridana Ve jménu otce, si ale zjevně dobře uvědomoval, jak ošidné bývá pouhé spolehnutí na princip tématu.
Napsal (společně s Keirem Pearsonem) a natočil Rusesabaginův příběh s působivostí, která bere dech a nedává ani na chvíli zapomenout, že tohle se opravdu stalo a pořád někde na světě děje nebo může dít. Našel přitom přesnou míru v zobrazení hrůzyplných událostí, z níž je patrná velká úcta k tématu bez snahy šokovat a zaplavit diváky potoky krve a drastickými záběry. Jeho režie je sice v podstatě velmi tradiční, možná až staromódní, ale až téměř proti očekávání umocňuje autentičnost příběhu.
Absolutně vynikající Don Cheadle v hlavní roli
Ten má především silného hlavního hrdinu s nevídanou mravní silou. Paul Rusesabagina je vykreslen jako muž, který přesně ví, co a proč má a musí v konkrétní situaci udělat, a dělá to právě proto, že jinak nelze. Ví, že není žádný hrdina se sklonem k dobrodružství, ví, že je špičkový manažer-hoteliér, a tak i přistupuje ke své nové "roli": přesně dodržuje své rituály, i v nejdramatičtější situaci zůstává hoteliérem (včetně perfektně uvázané kravaty), protože ví, že je to jediný způsob, jak situaci zvládnout.
Hodně velký kus odpovědnosti za výsledný tvar vložil režisér na bedra hlavního herce Dona Cheadlea. A ten hraje Rusesabaginu jedním slovem skvěle. Je tím, kdo především táhne film, jeho napětí, dramatičnost i emoce v míře, která nezná sebemenší citové vydírání. Výbornou partnerkou je mu Sophie Okonedová v roli Rusesabaginovy manželky a nepřehlédnutelný je Nick Nolte, který hraje smutnou postavu v podstatě bezmocného plukovníka Olivera.
Hotel Rwanda, JAR/Velká Británie/Itálie 2004
Režie: Terry George, scénář: Keir Pearson a Terry George,
kamera: Robert Fraisse,
hrají: Don Cheadle, Sophie Okonedová, Nick Nolte a další.