Článek
Suspiria je Argentovo opus magnum, v němž snoubí svou příznačnou červeno-modro-černou estetiku, zápletku se záhadnou temnou silou masakrující hrdiny a zneklidňující soundtrack, na němž coby skladatel spolupracoval s rockovou kapelou Goblin. Zda dílo patří do subžánru giallo, italského stylizovaného thrilleru plného násilí, dodnes zůstává vzhledem k nadpřirozenému rázu snímku sporné.
Hororová Týna: Lynchův film o Marilyn Monroe by měl punc podivnosti, míní americký publicista
Titul filmu znamená v latině povzdech. V souboru esejů Suspiria de Profundis neboli Vzdechy z hlubin anglického filozofa a neskrývaného poživače opia Thomase de Quinceyho z roku 1845, v nichž autor zkoumá proces ukládání vzpomínek při konzumaci halucinogenních drog, našel Argento jeden z mnohých inspiračních zdrojů ke scénáři. Spolupracoval na něm se svou dvorní herečkou Dariou Nicolodiovou.
Hororová Týna
- Jmenuji se Týna a horory miluji od útlého dětství, kdy mi je mí přísní rodiče odpírali.
- První hororový film, který jsem viděla, byl americký remake slavného japonského Kruhu z roku 2002 s Naomi Wattsovou v hlavní roli. Bylo mi šest let a černovlasá holčička Samara vylézající z televizoru mi nedala spát.
- Mezi mé nejoblíbenější a subjektivně nejlepší horory patří Paranormal Activity (2007), Rosemary má děťátko (1968), Twin Peaks: Ohni, se mnou pojď (1992), Sinister (2012) a Nepřivolávej nic zlého (2022).
Múzou mu byly i návštěvy evropských měst, vedle Prahy také Lyonu nebo Turína. Fascinoval jej rovněž takzvaný magický trojúhelník neboli trojmezí Francie, Švýcarska a Německa v Basileji. Právě do poslední zmíněné země, konkrétně do Freiburgu ve spolkové zemi Bádensko-Württembersko, umístil prestižní taneční akademii ovládanou čarodějnickou sektou.
Hororová Týna: Longlegs s Nicolasem Cagem jsou v USA hitem. Film bude i v českých kinech
Okultní tematiku scenáristická dvojice prolnula s pohádkovými motivy z Pinocchia, Alenky v říši divů nebo ze Sněhurky a sedmi trpaslíků, prvního celovečerního animovaného filmu z produkce Disney z roku 1937. Podle něj navrhli sytě barevnou vizualitu a napsali protagonistku Suzy Bannionovou v podání Jessiky Harperové.
Herečka kvůli roli v Suspirii odmítla vedlejší úlohu ve věhlasné komedii Annie Hallová od Woodyho Allena. Na počátku své kariéry se přitom špatně nerozhodla. Hlavní postava nadějné baleríny, kterou během cesty na umělecký vrchol provázejí děsivé události a nevysvětlitelné jevy, totiž Harperovou nakonec celosvětově proslavila.