Článek
Za původním snímkem Saw, který se rozrostl do sedmé nejvýdělečnější hororové filmové série s aktuálně deseti díly na kontě, stojí australský režisér James Wan a jeho krajan, scenárista Leigh Whannell.
Dvojice se potkala na filmovém oboru univerzity Royal Melbourne Institute of Technology a objevila stejný divácký vkus zaměřený hlavně na zombie horory a nákladné hollywoodské akční snímky.
Po promoci se spolužáci rozhodli natočit vlastní film. Zatímco ve škole měli technické zázemí a nemuseli řešit finance, coby absolventi ztratili o uměleckém světě iluze a zjistili, že tak jednoduché to v kinematografii není.
RECENZE Hororové Týny: Demi Moore už není v kurzu? Odpudivě sexy Substance učí, jak nestárnout
Zásadní inspirací, o níž se Whannell rozpovídal pro server Bloody Disgusting, byl tehdy dvaadvacetiletým filmařům horor Záhada Blair Witch, který měl premiéru v létě 1999.
Hit, jenž vznikl nízkorozpočtově s několika ručními kamerami a začínajícími herci, jim vnukl nápad, že by se také měli vydat minimalistickým směrem.
„Nejprve jsme zvažovali, že by se náš film odehrával ve výtahu z perspektivy bezpečnostní kamery,“ zavzpomínal scenárista. Wan si však nakonec prosadil finální návrh: dva muži sedí na protilehlých stranách v koupelně, jeden z nich je připoután řetězy a mezi nimi leží mrtvola. Netuší, jak a kdo je tam dostal, na což se budou usilovně snažit přijít.
Hororová Týna
- Jmenuji se Týna a horory miluji od útlého dětství, kdy mi je mí přísní rodiče odpírali.
- První hororový film, který jsem viděla, byl americký remake slavného japonského Kruhu z roku 2002 s Naomi Wattsovou v hlavní roli. Bylo mi šest let a černovlasá holčička Samara vylézající z televizoru mi nedala spát.
- Mezi mé nejoblíbenější a subjektivně nejlepší horory patří Paranormal Activity (2007), Rosemary má děťátko (1968), Twin Peaks: Ohni, se mnou pojď (1992), Sinister (2012) a Nepřivolávej nic zlého (2022).
Whannell sepsal scénář, na jehož realizaci ovšem s Wanem v Austrálii nesehnali finance. Producenty proto oslovili jiným způsobem. Levně natočili krátký film s vybranou brutální scénou a předložili ho americkému producentovi Greggu Hoffmanovi.
Toho námět zaujal a protlačil jeho celovečerní podobu i budoucí franšízu. Hoffman však bohužel zesnul krátce po premiéře pokračování z roku 2005.
Až po několika měsících od stvoření základní premisy filmu přišel scenárista s titulní postavou sériového vraha Johna Kramera s přízviskem Jigsaw. Jde o někdejšího stavebního inženýra, jenž umírá na neléčitelný nádor v mozku.
RECENZE Hororové Týny: Úsměv 2 zvedá koutky i hladinu adrenalinu
Po pokusu o sebevraždu si Jigsaw začne více vážit života a tuto novou filozofii poněkud násilně nutí svým obětem. Ty musejí za účelem přežití hrát hru připomínající únikovou místnost, z níž vede cesta ven pouze prožíváním tělesné, případně duševní bolesti. Herními zápletkami pachatel naráží na různá morální pochybení, kterých se hráči dříve dopustili.
Jigsawův charakter není náhodný. Whannell jej vymyslel v době, kdy trpěl silnými migrénami, kvůli nimž podstoupil magnetickou rezonanci.
Když pak netrpělivě seděl v čekárně u neurologa, aby mu sdělil diagnózu, hlavou mu běžely katastrofické scénáře o tom, že mu zbývá rok života. Navíc si představil člověka, který by své rukojmí stavěl do situací, v nichž by měli na rozmyšlení dalšího osudu pouhých pár minut.
Pro Whannella to dopadlo dobře, pro jeho postavy obvykle nikoli. Scenárista je žene až na samou hranu sobeckosti a soucitnosti. Publiku pokládá následující otázku: Jsme zlí a bezcitní, když pomůžeme sobě a své rodině, ale opomineme druhé? Nebo je to naše lidská přirozenost?