Hlavní obsah

Horníčkovi dědicové útočí jeden na druhého

Právo, Pavel Blažek
PRAHA

Osud umělecké pozůstalosti po herci Miroslavu Horníčkovi je stále nejistý. Nikdo údajně neví, jestli byl pořízen její úplný notářský soupis. Podezření z možných manipulací vyvolávají i vzájemné útoky některých dědiců. Odborná a kulturní veřejnost je znepokojena.

Článek

Ukončení dědického řízení je zřejmě v nedohlednu. Někteří dědicové napadají všechny tři Horníčkovy závěti a vzájemně na sebe útočí. Jedna z dědiček například tvrdí, že Horníček byl po smrti manželky ve velmi špatném stavu, "a to i po duševní stránce", a obviňuje jiného dědice z rozpoutání velké ostudy.

"Nebýt vašeho nápadu s novou pozůstalostí (z března 2000, která zrušila závěť z 19. 9. 1988, pozn. red.), doktor by se spokojil s chatou... že vás všechny není hanba," napsala loni v říjnu příbuzná zesnulé Horníčkovy manželky.

Jiná dědička se domáhá platnosti třetí závěti ze 7. září 2000. Obviňuje jiného dědice ze závažného deficitu na Horníčkově kontě a zpochybňuje význam péče pražského lékaře o Horníčka ve prospěch libereckého specialisty. Podle informací Práva zde zřejmě dědička naráží na fakt, že pražský lékař doporučil omezit množství léků podávaných Horníčkovi.

Situaci soudkyně Zakopalové možná komplikuje i to, že dvaaosmdesátiletý herec po pořízení své notářské závěti 30. března 2000 a zpochybňované závěti ze 7. 9. 2000 o rok později změnil rozhodnutí ve věci své chalupy a pozemku v Kytlici. Podle výpisu z katastru nemovitostí Horníček chalupu dne 23. 5. 2001 daroval lékaři Vladimíru Marešovi a jeho manželce Janě.

Kulturní hodnoty je třeba chránit

Podivné dění okolo Horníčkovy pozůstalosti by mohlo ukončit její prohlášení za kulturní památku. Ministerstvo kultury v této věci už učinilo první krok a zadalo tento úkol Národnímu archívu. Rozhodnutí se setkalo s podporou herců i režisérů. Jasné stanovisko například zaujali v pražském divadle ABC, kde Horníček působil.

"Umělecká pozůstalost pana Horníčka by měla být zachována v její úplnosti. Ne proto, že jsem ho obdivoval. Osobně jsme se od něj hodně naučil. Jako herec, ale mistr improvizace i jako moderátor. Já jsem prostě na herecké generaci spojené s panem Horníčkem vyrostl. Určitě osloví i další generace," řekl Právu Dalibor Gondík v Divadle ABC po představení Únos Sabinek, kde hrál po boku Lubomíra Lipského.

Herec Jaromír Meduna zápas o Horníčkovu uměleckou pozůstalosti vnímá jako důležitý precedens v ochraně kulturních hodnot. "Přál bych si, aby to neplatilo jen v případě pana Horníčka. Ale je třeba někde začít a prosadit, aby umělecká pozůstalost byla za kulturní památku prohlášena. Jako precedens. Kulturu je třeba chránit," řekl.

"V tomto případě budou možná jasně definovány pravomoci státu v ochraně. Záměr má mou podporu," přiznal režisér Divadla ABC Jiří Fréhar. "Horníček byl člověk, kterého všichni milovali. Je třeba, aby se jeho dílo zachovalo, nezničilo. Jde o dobrý záměr," řekla herečka Hana Doulová.

Související články

Soud řeší spor o Horníčkovy závěti

Pozůstalost herce Miroslava Horníčka se stala předmětem nevybíravých dědických sporů. Soudkyně Blažena Zakopalová musí rozhodnout, která ze tří Horníčkových...

Výběr článků

Načítám