Hlavní obsah

Herecký oktet byl strhující, Kafka již méně

Právo, Radmila Hrdinová

Kafkův Proces v podání mnichovských Kammerspiele otevřel v neděli v Divadle na Vinohradech 14. ročník Pražského divadelního festivalu německého jazyka. Působivost inscenace režiséra Andrease Kriegenburga zakládá především oslnivá práce s vlastní autorskou scénografií a perfektní herecké výkony na hranici akrobacie a grotesky.

Článek

Osm herců, čtyři ženy a čtyři muži, tvoří jedno herecké tělo. Rozdíly pohlaví stírá unifikovaný černý oblek, polobotky, úzký knírek a patka s pěšinkou – Hitler nebo Chaplin? Zřejmě oba, protože Kriegenburgův Proces je právě tak groteskní jako hrůzný. Všichni jsou klauni a hlavně všichni jsou Josef K., v jehož roli, stejně jako v ostatních, se neustále střídají.

V prudkém tempu hrnou na diváky masu téměř neškrtaného Kafkova textu, takže divák nestačí vnímat, kdo právě mluví. Pokud Kafku nečetl, má smůlu. Titulky číst nestíhá, a pokud ano, pak si zase musí odepřít pohled na jeviště.

Kreace na pohyblivé točně

A to by byla škoda, protože mnichovští herci jsou naprosto úchvatní. S lehkostí zvládají množství textu i složité pohybové kreace na točně, jež se nejen otáčí, ale po vzoru pouťových atrakcí i zvedá do téměř kolmé polohy.

Herci se na ní drží pomocí rafinovaných úchytů, kloužou, sjíždějí, padají a zase se vytahují na nebezpečnou plochu. Točna zarámovaná v trychtýřovém výhledu vyvolává asociace od zřítelnice olbřímího oka přes dno výlevky, kde se v panickém víru točí lidské smetí, až po kluzkou zeměkouli, na níž se lze udržet jen s vypětím všech sil.

Toto „teatrum mundi“ je velmi působivé, nicméně kolektivní duch hereckého oktetu zamlžuje kafkovské téma jedince semletého mocí. V této inscenaci jsou všichni mocí a všichni oběťmi. Až v samotném závěru trčí ve středu točny Josef K., jediný a jedinečný, roztažený uprostřed kruhového divadla světa se surově krvavou ranou v hrudi.

Kriegenburgova inscenace je velmi působivá, zároveň (zejména v první polovině) i únavně zahlcující a tím pádem i jednotvárná. Mnichovští herci jsou ale strhující.

Související témata:

Související články

Baarová a Goebbels z jiného úhlu pohledu

Zájem o zprostředkování české a německé kultury nejenom v čase jedinečného Pražského festivalu divadel německého jazyka vykazuje Divadlo Komedie. Tuto tendenci...

Milostná dobrodružství ve Švandově divadle

Švandovo divadlo umí klasiku jako málokterá scéna u nás. Po Turgeněvově Měsíci na vsi je možné přesvědčit se o tom znovu na nejnovější inscenaci jednoho ze...

Divadlo Na Fidlovačce si objednalo sprejery

Sprejeři se vrhnou na Divadlo Na Fidlovačce. Praha 4 požádala umělce, kteří tvoří graffiti, aby celou budovu pomalovali. Chce tak zamezit nelegálnímu malování...

Výběr článků

Načítám