Hlavní obsah

Herec Toni Servillo: Berlusconi není filozof, ale hollywoodská hvězda

Právo, Věra Míšková

Jednou ze světových premiér na probíhajícím filmovém festivalu v Torontu je novinka současného nejslavnějšího italského režiséra Paola Sorrentina Loro. Pod názvem Silvio a ti druzí ji uvede 15. listopadu do českých kin KVIFF Distribution.

Foto: ČTK

Toni Servillo vnímá mnohé politiky jako herce.

Článek

Po snímku Mládí, který získal na 50. ročníku MFF Karlovy Vary diváckou cenu Práva, natočil Sorrentino sžíravě satirický portrét Silvia Berlusconiho, bývalého předsedy italské vlády a zároveň podnikatele, tiskového magnáta, manipulátora veřejným míněním a skandalisty, jehož bouřlivé mejdany prosluly neméně než on sám. Berlusconiho hraje Sorrentinův dvorní herec Toni Servillo, který poskytl v Torontu Právu rozhovor.

Hrajete fiktivní, ale i veřejně známé postavy. Jaký je v tom rozdíl?

Když hraju fiktivní postavu, mohu popustit uzdu své fantazii, mohu použít vlastní kreativitu – samozřejmě v takové míře, jaká odpovídá režisérově představě. Ale když hraji skutečnou, navíc opravdu doslova veřejně proslulou postavu, jsem limitován tím, že obecenstvo ji dokonale zná.

V tu chvíli jsem jen herec postavený do středu autorovy myšlenky, kterou chce divákům sdělit. A s tím, jak postavu znají diváci, já vlastně bojuji: chci je překvapit a nabídnout jim trochu jiný pohled, než je ten všeobecně známý.

Jak jste se cítil v kůži velkého manipulátora, člověka posedlého majetkem, sexem a mocí?

Hrát ho nebylo tak těžké. Víte, Berlusconi není žádný filozof, je to vlastně herec. Vždycky používal stejné techniky jako každá hollywoodská hvězda a ono to zabíralo. To je na něm fascinující. Dokázal si do hlavy zabudovat představu, že hraje před veřejností představení, a zabudoval si ji tam opravdu dokonale.

Jeho politická platforma nebyla nikdy založena na idejích a konceptech, on lidi nepřesvědčoval, aby ho volili pro nějaký program, on je sváděl jako dívky na svých večírcích. A byl v tom tak výkonný, že si o něm lidé vytvořili stejný obraz, jaký si o sobě vytvořil on sám. Okouzlení jím je velmi povrchní, ale existuje.

Ty večírky byly hodně divoké a mohou ve filmu působit nejen jako kritika mužů, kteří zneužívají svou moc k získávání požitků, ale také jako kritika žen, které své ženské přednosti využívají k tomu, aby se do světa mocných mužů dostaly. Neměli jste teď, v době sílících feministických hnutí, trochu obavy právě tohle ukázat?

Neměli. Ani nemyslím, že by to bylo jakkoli odvážné. Ukázali jsme jen to, co se tehdy opravdu dělo a každý to ví. Navíc ty ženy ve filmu své půvaby využívají, ale nezneužívají k získání moci.

Berlusconi, Trump i mnozí další zkrátka přinesli do světa politiky zábavu a požitkářství jako obchodní činnost, jako velmi povrchní, ale účinný prostředek manipulace s voliči.

Výběr článků

Načítám