Hlavní obsah

Händelův Saul s Plachetkou a Schollem byl prvotřídní událostí

Právo, Vladimír Říha

Uvádění pozdních anglických oratorií barokního klasika Georga Friedrich Händela je pro naše publikum příležitostí vyslechnout díla, která tu často nezaznívají. Tak tomu bylo i v pátek v pražském Rudolfinu, kde vystoupil v cyklu koncertů FOK soubor Czech Ensemble Baroque Orchestra a přednesl s mnoha sólisty i sborem Händelovo oratorium Saul.

Foto: Petr Dyrc

Adam Plachetka zpíval titulní roli.

Článek

V hlavní roli se objevil basista Adam Plachetka, v roli Davida německá hvězda, kontratenorista Andreas Scholl. Vše řídil dirigent Roman Válek.

Publikum nejvíce přitáhl hlavní protagonista, ale lze konstatovat, že to nebyla „one man show“, nýbrž kolektivní dílo. V něm pod Válkovým energickým vedením zazářili všichni, od zpěváků přes sbor až k orchestru. V něm autor požaduje i izraelskou harfu a zvonkohru.

Libreto Charlese Jennense vychází v příběhu ze Starého zákona z První knihy Samuelovy a vypráví o biblickém králi Izraele Saulovi a jeho náhlé nenávisti ke svému vojevůdci Davidovi, jenž se stane Saulovým nástupcem.

Spíše než oratorium však připomíná dílo operu. Má tři dějství a trvá tři hodiny. Plachetka jako Saul vystihl přechod od ctihodného vládce k nenávisti, žárlivosti až téměř k zešílení. Scholl jako David měl dokonce více místa svým kontratenorem vytvářet představu hrdého válečníka i lásky k Mikale (Kristína Vylíčilová).

Je škoda, že organizačně se večer příliš nepovedl. Titulky na pódiu byly téměř nečitelné a tištěný program nezahrnoval některé základní informace, při takovýchto produkcích potřebné, jako jsou pořadí a názvy árií. O obsahu či textu oratoria ani nemluvě.

Související témata:

Výběr článků

Načítám