Článek
Praha doufá, že díky změně jí už nebudou hrozit žaloby od neúspěšných žadatelů. Na dřívější systém si u Evropské unie stěžoval spolumajitel divadla Ta Fantastika Michal Kratochvíl. Upravený grantový systém by měla ještě posvětit Evropská komise (EK).
Stížnost u Evropské unie
Kratochvíl označil v roce 2007 pražský grantový systém za nespravedlivý a diskriminační a stěžoval si na něj na úrovni EU. Vadilo mu, že divadlo Ta Fantastika na rozdíl od některých jiných podnikatelů provozujících divadla nedostává dotace od magistrátu.
Ta Fantastika uváděla především komerční muzikály, na tamější scéně se hrály například Krysař, Excalibur, Johanka z Arku, Dáma s kaméliemi nebo Láska je láska. V současnosti se zaměřuje pouze na černé divadlo pro turisty.
"Stížnost vycházela z toho, že granty poskytované v oblasti kultury a umění jsou veřejnou podporou," uvedl radní pro kulturu Lukáš Kaucký. Takovou veřejnou podporu ovšem podle stížnosti poskytovala Praha protiprávně. EK proto Praze nařídila grantový systém přepracovat.
"Doporučila zavést u přidělování jednotlivých grantů systém bodového hodnocení, který bude transparentní a nediskriminační, a udělení každého grantu bude takzvaně změřitelné," uvedl v tiskové zprávě magistrát. Jednání o úpravách systému vedla Praha s EK až do konce loňského roku.
Výběr některých bodů upraveného systému pro přidělování kulturních grantů v Praze
- systém bodového hodnocení umožní, že udělení každého grantu bude změřitelné
- žádosti posuzuje odborná grantová komise složená ze 14 zástupců odborníků z jednotlivých oborů kultury
- příjemci víceleté podpory mohou požádat o další víceletý grant v ročním předstihu
- u každé žádosti je zveřejněno závěrečné věcné zdůvodnění grantové komise
- zohledňuje připravovanou transformaci pražských příspěvkových organizací v jiný nezávislý subjekt
Některé úpravy grantového systému ale Praha začala uplatňovat už za minulého vedení města. Komise podle Kauckého považuje dopracování za dostačující, Praha jej ještě musí předložit komisi ke schválení.