Článek
„Návštěvníci mohou obdivovat velkoformátové obrazy s historickými náměty. Jde o obraz Jan Rokycana na koncilu basilejském, který byl namalovaný roku 1933. Druhým je dílo Poddání Nymburka L. P. 1421 Bohu a Pražanům a třetím je se slovanskou mytologií spojená Alegorie bohatství, vytvořená roku 1937. Plátna dosud nebyla společně vystavena a pro širší veřejnost budou jistě objevem,“ míní ředitelka Gočárovy galerie Klára Zářecká.
„Během přípravy výstavy se podařilo prozkoumat archivní zdroje a další dobové materiály, osvětlující tuto dosud málo probádanou oblast Muchovy tvorby. Výsledky pátrání a dokonalou fotodokumentaci Michala Kudláčka přinese výstavní katalog,“ upozornila kurátorka Lenka Bydžovská.
Kolekce z Chrudimi
V nových souvislostech je představen i vynikající soubor plakátů, panó (výplň, panel, výplňkový dekorativní obraz), kalendárií a vzorníků Alfonse Muchy, pocházejících ze sbírek Regionálního muzea v Chrudimi.
Její jádro zakoupilo kuratorium muzea prozíravě již na konci 19. století, tedy v době, kdy Mucha teprve získával celosvětovou slávu. Vzhledem k velké citlivosti na světlo těchto originálních děl je doba jejich vystavení omezená na dva měsíce, a to do 29. září.
Marcus Mucha: Kariéru v Hollywoodu jsem vyměnil za správu pradědečkova dědictví
Muchovo dílo je neodmyslitelně spjato se secesním stylem. Světovou proslulost mu v Paříži koncem 19. století přinesly především plakáty pro divadelní představení herečky Sarah Bernhardtové. Charakteristickým je jeho dekorativní styl, často spojený s motivy krásných žen a květin.
Aktuálnost jeho díla i v nyní na výstavě potvrdí díla od desítky současných českých autorů, kteří se ze svých pozic a hledisek zabývají obdobnými tématy a otázkami. Kupříkladu Tomáš Císařovský vytvořil obraz znázorňující pomyslné setkání Alfonse Muchy s Paulem Gauguinem v přístavu v Marseille.
Jedná se o autorovu vizi shledání dvou umělců, kteří si byli začátkem 90. let 19. století blízcí. Dalšími vystavujícími jsou Karíma Al-Mukhtarová, Veronika Holcová, Martin Krajc, Jakub Matuška aka Masker, Pasta Oner, Jiří Petrbok, Petr Písařík a Jan Šerých.
Výstava, která začala minulý týden, zaujala hned dvě patra Gočárovy galerie, která se loni přestěhovala do mimořádných prostor bývalých Automatických mlýnů, projektovaných architektem Gočárem.
Gočárova galerie Pardubice
- Sbírkotvorná kulturní instituce založená roku 1953. Do konce roku 2022 nesla název Východočeská galerie v Pardubicích.
- Primárně se zaměřuje na prezentaci svých rozsáhlých uměleckých sbírek mapujících české výtvarné umění od konce 19. století po současnost a umělecké tvorby současných výtvarných umělců.
- Galerie od loňského roku sídlí v areálu národní kulturní památky Automatických mlýnů na břehu Labe v Pardubicích.
- Otevřeno je denně mimo pondělí od 10 do 18 hodin, ve středu od 12 do 20 hodin. Základní vstupné činí 100 korun, snížené polovic.