Hlavní obsah

Glosa: Třicetiletý Český lev bavil, ale nastolil i několik otázek

Udělat z předávání jakýchkoli cen zábavu je oříšek, jehož rozlousknutí není snadné. V sále je cítit napětí nominovaných i těch, kdo drží palce, a bavit televizní diváky, kteří leckdy oceněné ani jejich práci příliš neznají, je práce takříkajíc pro vraha.

Foto: Vít Šamánek, ČTK

Předávání cen České filmové a televizní akademie Český lev

Článek

Letošní třicáté předávání cen České filmové a televizní akademie (ČFTA) Český lev patří v tom směru k lepším ročníkům. Jiří Havelka jako hlavní moderátor byl stručný i vtipný; dobře vyšel i nápad pozvat jako předávající moderátory minulých ročníků. Také oni měli většinou jiskru, byly to všeobecně známé i populární osobnosti, které s výjimkou Martina Zbrožka nepředváděly samy sebe, ale soustředily se na oceněné tvůrce.

Atmosféra tak byla uvolněnější než jindy, a Česká televize si dokonce pojistila, aby favorit Českého lva za herecký výkon v hlavní roli Michal Kern vešel v obecnější známost filmových a televizních diváků tím, že byl večer předtím hostem ve Všechnopárty.

Velmi sympatické bylo ocenění za mimořádný přínos české kinematografii pro dramaturgyni Marcelu Pittermannovou a kinaře a distributora Jana Jíru. Tyto profese se totiž ocenění dočkávají výjimečně. Stejně dobře vyzněla i Cena za mimořádný počin v oblasti audiovize pro mecenáše, kteří dávají peníze na digitalizaci zlatého fondu domácí kinematografie.

Otazníky pro ČFTA se ale začínají vznášet nad rozšiřováním cen za televizní tvorbu, které, nemaje vlastní ceremoniál, se z někdejšího apendixu dostávají stále víc ke slovu. I když význam televizí a streamovacích platforem nepochybně roste, večer se tím až neúměrně protahuje (letos skoro na tři hodiny) a také se – při vší úctě (!) k výkonu Kláry Melíškové v Podezření – mluvilo o tom, že porovnávat hereckou práci v sérii s výkony v jednom filmu je trochu problematické.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám