Hlavní obsah

GLOSA: Nefuňte mi na záda, paní dozorkyně

Poznáte ji na první pohled. Sedává v rohu místnosti, na jediné židličce, která tam stojí. Jde většinou o ženu, která je v penzi dlouhé roky. Stále ale chodí do práce. Hlídá prostory velkých výstav a galerií ostřížím okem, respektive očima. Na nohy vyskočí vždy, když návštěvník vstoupí do „její“ místnosti. Někdy mám pocit, že s jediným cílem: vypudit jej co nejrychleji dál, z „prostoru“. V lepším případě u toho nemluví.

Foto: Milan Malíček, Novinky

Kdopak sedí na židličce? (Ilustrační foto)

Článek

Ano, přiznám se bez okolků, že k podobným paním mám letitou averzi. Pamatuji si je nejen ze školního věku, z dob socialismu, ale i z roků porevolučních, kdy jsme díky našemu profesorovi Vítu Vlnasovi chodívali do Národní galerie pravidelně. Na výuku, na pracoviště, s nímž byl roky pevně spojen.

Byl-li tam s námi on, paní ze židličky zaujímala postoj: tihle jsou tu na vaši zodpovědnost, pane učiteli. Jakmile jsme byli bez něj, vyvinula daná osoba často až neuvěřitelnou rychlost, aby si za nás stoupla. Ne, nestínila výhled na obraz, který nás zaujal. Na to byla proškolená. Stála ale za námi na pár centimetrů. Důkladně sledovala každý pohyb, někdy u toho i hlasitě vzdychala, aby nám dala najevo, že jsme u díla dlouho.

Začala-li mluvit, většinou přišel ostrý příkaz týkající se povolené zóny, do níž můžeme vstoupit. A to bez slov: prosím, mohl/a byste, děkuji. Vysvětlení typu: každé plátno vypadá z různých úhlů jinak, mám za úkol studovat i detaily, barvy, tahy štětcem…, obvykle nepřijímala.

Tyhle všechny vzpomínky se mi nedávno opět vybavily. Už jako dávno odpromované osobě. Znovu jsem stála v pražské galerii, u obrazů, abych zase zjistila, že je tam se mnou starý známý „model“. Ta paní a její židlička. Že stále v Česku frčí (v cizině jsem na tenhle trend vážně nenarazila).

Takže ještě jednou vás zdvořile prosím, paní dozorkyně, nefuňte mi na záda. Už jsem velká holka. Obrazy nekradu, vážně na ně nehodlám sahat, ani na ně nehodím polévku či jiné pokrmy. Chci se jen v klidu, dlouhé minuty dívat na něco, co mě zaujalo, na to, co se (ne)povedlo.

GLOSA: Proč je v zásadě dobře, že jde Jiří Havelka do Dejvic

Divadlo

GLOSA: Knihy v každodenním provozu vyklízejí pozice

Knihy
Související témata:

Výběr článků

Načítám