Hlavní obsah

GLOSA: Jak dal život Varům za pravdu a co na to v Cannes

Celosvětově známé hnutí žen proti sexuálnímu násilí a zneužívání Me Too sice vzniklo už v roce 2006, kdy ho použila jedna z obětí, aktivistka Tarana Burke, ale do širokého povědomí se dostalo díky kauze mocného hollywoodského producenta Harveyho Weinsteina, který byl obviněn ze sexuálního zneužívání a násilí na desítkách žen, které zaměstnával.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Johny Depp byl hostem Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary v roce 2021

Článek

A protože se tak stalo ve filmovém prostředí a promluvily slavné herečky jako Gwyneth Paltrowová nebo Uma Thurmanová, není divu, že právě ve filmovém průmyslu se ženské hnutí začalo projevovat silněji než kdykoliv předtím.

Vznikly dokonce iniciativy jako #5050:2020, která byla vyhlášena na canneském festivalu v roce 2016 a požadovala do roku 2020 padesátiprocentní zastoupení žen v organizaci i programu festivalů, které se k ní připojí. A v Cannes se šlo příkladem.

Ještě před začátkem následujícího ročníku rozeslali organizátoři čísla, která sdělovala, kolik žen je zastoupeno ve výběrové komisi, v porotách a v jednotlivých festivalových sekcích. Vlastní výzvu skoro naplnili, jen s hlavní soutěží, která zajímá svět nejvíc, byla trochu potíž: z jednadvaceti filmů jen čtyři režírovaly ženy.

Jenže co dělat, když k tomu nejspíš došlo příjemnou shodou okolností – v tom roce měli nové filmy Quentin Tarantino, Pedro Almodóvar, Ken Loach, bratři Dardennové, Xavier Dolan, Terrence Malick, Arnaud Desplechin nebo Jim Jarmusch. Sice bohužel muži, ale filmaři, na jejichž novinky se čeká. A tak přestože festival vyváženost všeho druhu (nezapomeňme, že jsou tu také Asiaté, Afričané, Afroameričané, gayové a lesby, …) vehementně prosazuje, soudnost neztratil, a skvělé filmaře požadavku neobětoval. Tehdy ani letos, kdy z jednadvaceti soutěžních filmů režírovaly ženy třetinu a novinky mají Wim Wenders, Marco Bellocchio, Ken Loach, Aki Kaurismäki, Todd Haynes či Wes Anderson.

Obecně lze ostatně požadavek 50 na 50 považovat za problematický: kvalita filmů by měla být vždy důležitější než rovnost pohlaví. V důsledku to může filmařky i urážet, protože být zařazena na festival jen kvůli dodržení genderové kvóty je vlastně ponižující.

I proto se například karlovarský festival k výzvě nepřipojil. Ostatně v Česku ten problém nikdy nebyl, věhlas režisérek, jako jsou Věra Plívová-Šimková nebo Věra Chytilová, a prestiž umělecké ředitelky festivalu Evy Zaoralové mluví za vše.

Navzdory soudu Johnnyho Deppa s jeho ex Amber Heardovou dokonce festival tohoto skvělého herce pozval, což některá feministická hnutí silně kritizovala a vyzývala organizátory Varů, aby pozvání zrušili. To je samozřejmě ani nenapadlo, Depp zažil na festivalu nadšené přivítání, které mu zjevně zvedlo náladu, a pro letošní ročník natočil znělku. I tak krátká historie tedy dala Varům za pravdu: Johnny soud vyhrál, a letos je hlavní hvězdou zahájení festivalu v Cannes.

Vážení čtenáři, v textu byla původně uvedena chybná jména několika osob, chybně byl i název hnutí Me Too. Autorka se za nepřesnosti omlouvá. Byly odstraněny.

Související články

Výběr článků

Načítám