Hlavní obsah

GLOSA: Černý a Myslbek, to jsou dvě strany téže mince

Nejnovější dvě tuzemské diskuse ve věci umění se vedou o tom, kde co má být, či nemá být umístěno a koho a proč to pobuřuje. Nejprve se urodila „prezentace“ sochaře Davida Černého ve věci plánovaného umístění jeho letadel-motýlů na pražském obchodním domě Máj.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Plastika Krista na kříži od Josefa Václava Myslbeka (na snímku z 13. května 2024), která se nachází na jedné z frekventovaných chodeb pražské Akademie výtvarných umění (AVU), má být odstraněna a přesunuta na jiné místo.

Článek

Vzápětí došlo na krucifix, dílo J. V. Myslbeka, jenž desítky let visí na chodbě pražské Akademie výtvarných umění. Vedení školy uvažovalo, že Krista na kříži přemístí do jiné části školy.

Když se silou sociálních sítí vzedmula debata o možném důvodu plánovaného přemístění, vedení AVU od toho upustilo a přineslo vyjádření, které někteří kritizují jako alibistické či maskující skutečný motiv. Těžko soudit.

Umělec David Černý a kurátorka Galerie hlavního města Prahy Marie Foltýnová v Událostech komentáříchVideo: Česká televize ČT24

Rozdíl tkví v tom, že Černého „motýli“ jsou především byznys, který má k nákladně rekonstruovanému soukromému Máji přitáhnout pozornost, kdežto Myslbekův krucifix je dílo časem prověřené a nacházející se v interiéru veřejné instituce. Ale právě ona rozdílnost ukazuje na dvě strany jedné mince.

Milada Myslbeková: Nutkání adeptů umění zavěsit své tělo na hák v těsném sousedství Krista nechápu

Kultura

Jednu její stranu tvoří rozpínavost a drzost soukromého sektoru, který si privatizuje veřejný prostor, bez skrupulí útočí na smysly, aby získal pozornost, potažmo výhody. Když se nad tím někdo pozastavuje, většinou dostane od těchto „dynamických“ lidí nálepku levičáka, progresivisty nebo rovnou komunisty.

Na druhé straně mince najdeme hypercitlivé duše, za něž nezapomenutelným způsobem promluvila vedoucí digitální laboratoře AVU Jana Doležalová, kdy k Myslbekovu krucifixu, který ji prý děsí, poznamenala: „Utrpení člověka? Je to morbidní. (…) Kristus trpící na kříži je za zenitem.“

Když se nad těmito slovy pozastavíte, možná vyfasujete nálepku konzervativce, katolíka, prostě zpátečníka.

Foto: Klub Za starou Prahu

Trup stíhačky Spitfire s motýlími křídly byl zaznamenán v areálu jedné z pardubických firem. Nové dílo pro pražský Máj.

Na jednu stranu jsme chtě nechtě vystavováni vizuálnímu smogu a naše mozky se musejí vyrovnávat s neustálými promyšlenými reklamními ataky. Obrana proti tomu je prakticky nemožná. To lidé, kteří se prezentují jako korektní a citlivé bytosti, vědí nebo aspoň tuší, takže proti každodenní kontaminaci reklamou ani nepronášejí zásadní stanoviska, ani nepodnikají podvratné akce, ačkoliv proti vizuálnímu smogu je Kristus od Myslbeka břídil. Jenže současně je to snadný cíl – umělecké dílo se nemůže bránit.

Pomyslná mince o dvou stranách symbolizuje kulturní rozpolcenost a bezradnost. Pozorujeme urputnou snahu o rozšiřování safe space, bezpečného prostoru, v němž se nás nic nebude nepříjemně dotýkat, a současně jsme omotáváni monetizujícími praktikami, které se ovšem tváří jako kamarádky.

Vulgarity v České televizi. Černý a kurátorka se hádali o sochy na budově Máje

Domácí

V Praze instalují plastiky motýlů Davida Černého

Kultura

Výběr článků

Načítám