Hlavní obsah

Gil Shaham, zázračné dítě s raketovým startem, bude hvězdou Dvořákovy Prahy

Na veřejnosti ho nikdy neopouští úsměv a dobrá nálada. Patří k němu se stejnou samozřejmostí jako vzácné stradivárky z roku 1699. Na Mezinárodním hudebním festivalu Dvořákova Praha vystoupí americký houslista Gil Shaham v září dvakrát. Jeho profil připravil spolupracovník Práva Boris Klepal.

Foto: Chris Lee

Gil Shaham patří ke světovým mistrům houslového oboru.

Článek

Dnes dvaapadesátiletý Shaham zazářil už jako zázračné dítě a raketový start se mu povedlo přetavit do dlouhotrvající kariéry. Publikum Dvořákovy Prahy si získal již před čtyřmi lety, tehdy především jako komorní hráč, a to fantastickou hrou i otevřeností, která z něj sálala na dálku. Letos se představí ve dvou velkých skladbách Johannese Brahmse, jehož sto devadesáté výročí narození festival připomíná jednou z hlavních koncertních řad.

Brahmsův Houslový koncert, který bude v září Shahamovým prvním pražským vystoupením, natočil poprvé před téměř dvaceti lety, když se s Berlínskými filharmoniky loučil jejich tehdejší šéfdirigent Claudio Abbado.

„Byla to pro mě obrovská čest,“ uvedl houslista v souvislosti s kompozicí, která je podle něj především autobiografickým příběhem velkého přátelství mezi Brahmsem a houslistou Josephem Joachimem, pro nějž skladatel svůj jediný houslový koncert napsal.

„O Brahmsovi je známo, že se odmítal nechat spoutat manželstvím a rodinou. O to větší význam pro něj měli přátelé,“ pokračuje v úvahách Shaham a dodává, že koncert lze chápat také jako výpověď o ideálu přátelství obecně.

V další Brahmsově skladbě, Dvojkoncertu pro housle a violoncello, bude Shahamovým partnerem jednatřicetiletý rakouský violoncellista Kian Soltani. Potkali se spolu rovněž již před čtyřmi lety na Dvořákově Praze a kromě několika společných vystoupení si slavný houslista tehdy dopřál také utkání v deskové hře backgammon s violoncellistovým otcem. Prohru bral sportovně a ve společnosti otce a syna Soltaniových se jistě cítil příjemně.

Rodinná soudržnost

Na rozdíl od Brahmse je Shaham rodinný typ. Žije v New Yorku s manželkou a třemi dětmi. Příbuzenské svazky hrají roli také v jeho nahrávací společnosti Canary Record. Mezi její kmenové umělce patří totiž také Shahamova manželka, rovněž houslistka, Adele Anthony. Na jednom z předních míst je i jeho sestra, klavíristka Orli Shaham, a její manžel, dirigent David Robertson. Toho zná pražské publikum z vícenásobné spolupráce s Českou filharmonií.

Foto: Chris Lee

Gil Shaham je houslový mistr.

Možná je v této rodinné soudržnosti také kus národní tradice. Shaham se sice narodil v USA, ale oba jeho rodiče pocházeli z Izraele a také se tam vrátili, když mu byly dva roky. Shaham v Izraeli vyrostl, získal první hudební vzdělání a v pouhých deseti letech si odbyl i první velké koncerty s Jeruzalémskou filharmonií.

O dva roky později debutoval s Izraelskou filharmonií, s níž jej letos v září přivítá Dvořákova Praha. Poté se vrátil i s rodiči do Ameriky, kde studoval na newyorské Juilliard School. V New Yorku dodnes žije a do Evropy nezajíždí příliš často. Je totiž rád, když může být blíž svým dětem.

Respekt kritiků

Jeho talent nepatří k těm, které se musely dlouho a složitě prosazovat. Jeho kariéra vedla od počátku strmou cestou vzhůru a nikdy si nemohl stěžovat ani na nepřízeň kritiky. Aura „zázračného dítěte“ přešla zcela plynule do renomé vyspělého hudebníka.

Kritik Michael Jameson v britském časopisu Gramophone vzpomínal, jak v úzkém kruhu orchestrálních hráčů společně poslouchali nahrávku mladého Shahama. Přirovnal to k situaci, kdy o téměř devadesát let dříve legendární houslista Fritz Kreisler doprovázel na klavír jedenáctiletého Jaschu Heifetze, aby ho představil svým kolegům, mezi nimž byl také český virtuos Jan Kubelík.

Jameson připomněl, s jakým úžasem poslouchali první profilové album, které patnáctiletý Shaham natočil v roce 1986 pro Deutsche Grammophon. Na nahrávce se zázračně spojovala síla výrazu a kultivovanost s technickou suverenitou, která zcela obrousila ostny i tradičnímu cynismu orchestrálních praktiků.

V rešerších kritik na Shahamova alba i koncerty se však není třeba obracet do daleké minulosti. Dnes už se o něm samozřejmě nepíše jako o zářivé novince, ale jeho pozice na špičce mezi současnými houslisty je samozřejmostí. Při srovnávání referenčních nahrávek houslových skladeb v každém dobrém hudebním časopise Shahamova verze málokdy chybí.

Izraelský houslista vystoupí na festivalu Dvořákova Praha ve dnech 10. a 11. září společně s violoncellistou Kianem Soltanim a Izraelskou filharmonií vedenou jejím šéfdirigentem Lahavem Shanim.

Houslista Daniel Matejča: Bez hudby být nemůžu

Kultura
Související témata:
Gil Shaham

Výběr článků

Načítám