Článek
Radim Kraviec alias Káčko se vyznačuje vysokou inteligencí a talentem pro dokonalý podvod. Kde jiní sahají po zbrani, on využívá lsti a armády právníků i monstrózního kapitálu. Mrknutím oka okrádá stát o miliardy korun. Je si ale dobře vědom hranice, kterou nesmí překročit: sáhnout lidem na životy. Díky kontaktům na politické scéně chystá triumfální majstrštyk – ovládnutí společnosti kontrolující veškeré zásoby pohonných hmot v republice.
Káčka však nečekaně zradí jeho pravá ruka, Albánec Dardan Cirkel, a nemožné se stává skutečností. Nepolapitelný tunelář Káčko končí ve vazbě, státu jsou zachráněny miliardy korun. Zatím…
Zrod gangstera
Gangster Ka zkoumá mechanismus organizovaného zločinu, vnáší světlo do šestimiliardového tunelu a snaží se objektivně ukázat zrod skutečného gangstera, jehož předobrazem je do jisté míry Radovan Krejčíř.
„Nečekejte nějakou autobiografii zločince Radovana Krejčíře,“ upozorňuje spoluautor scénáře Jaroslav Kmenta. „Je to film inspirovaný realitou a mými knihami Padrino Krejčíř. Největší obavu jsem měl o to, jak se podaří ve filmové zkratce vysvětlit neuvěřitelně drzé a sofistikované podvody, které se v realitě kolem případů Radovana Krejčíře staly – nad pasážemi kolem podvodů firmy Čepro jsme s Honzou Pachlem strávili řadu hodin. Ale zároveň jsme psali s vědomím, že řadu scén budeme muset hodně posunout. Řekl bych, že 80 procent filmu je inspirováno naprosto skutečnými událostmi a postavami, zbytek je licence. Například rodinné vztahy skutečného Krejčíře. O ty nám nešlo, chtěli jsme poskládat příběh zločince, který zasáhl do života společnosti, ovlivnil vysokou politiku a vyvolal řadu skandálů, kvůli kterým padl i policejní prezident.“
Pákistánská čtvrť
Natáčecí plán obou filmů byl postaven na 50 dní plus týdenní exkurz do Jižní Afriky, o němž Pachl od začátku věděl, že bude znamenat největší úskalí celého natáčení.
„Mým černým Petrem byl od začátku obraz pojmenovaný PÁKISTÁNSKÁ ČTVRŤ, EXT., NOC. Je to finální scéna, ve které si jde Káčko vyřídit účty s pákistánským gangem, který mu vyfoukl 40 kg metamfetaminu. Představa skloubení exotické johannesburské lokace, padesáti Pákistánců – kaskadérů, českých herců a střílejících zbraní, byla od začátku producentsko-autorským oříškem, který se podařilo rozlousknout s vypětím všech sil.“
O hlavní postavě režisér říká: „Káčko je neuvěřitelnej asociál neboli exot. Nikdy nepřestává překvapovat. Jeho reakce jsou odlišné od běžného sociálního modelu. Třeba když ve druhém díle vítá svou manželku s novorozeným synem po příjezdu z porodnice a po domě mu nepokrytě pochoduje nahá milenka.“
Hynek Čermák a mravní zákon
Radima Kraviece Káčka hraje Hynek Čermák, kterého natáčení hodně zasáhlo. „S lidmi s tak negativní energií se nepracuje dobře, velmi těžce to pak ze sebe dostáváte. Zamíchalo mi to osobním životem, i s názory. Teď momentálně prožívám takové období, jako kdybych byl v rehabilitačním centru. Musím se dostat zpátky do normální pozice, stát se zase normálním Hynkem Čermákem.“
O životě „ujetého gangstera“, tak jak ho poznal, Čermák tvrdí, že to asi nic pěkného nebude. „Žijí v pomíjivém světě bohatství a blahobytu. Ale taky nejspíš ve strachu, což navenek nepřiznají. Gangsteři podle mě nemyslí moc na zítřek, což je dáno jejich žebříčkem hodnot.
S Kraviecem můžu v lecčems souhlasit, co se týká názorů na svobodu. Ale způsob, jak si ji ten člověk získává a zajišťuje, je velmi odlišný od mých představ.“
A co si herec z natáčení filmu odnesl? „Tenhle film mě nutí se zamýšlet nad tím, jaký je ve skutečnosti svět kolem nás. Často není takový, jak se ho snaží ukázat lidé, kteří vládnou. Člověk se musí starat sám o sebe a používat svůj žebříček hodnot. A i tady, víc než jinde, platí Kantovo: Hvězdné nebe nade mnou, mravní zákon ve mně.“
V dalších rolích uvidíme Alexeje Pyška, Jaromíra Hanzlíka, Miroslava Etzlera, Vlastinu Svátkovou a další.