Článek
„Celá akce započala na nádvoří pardubického zámku, kde policie nejprve dohlédla na naložení uměleckých skvostů. Poté se ozbrojená kolona rozjela směrem do areálu Gočárových mlýnů, kde byly obrazy opět pod dohledem policistů uloženy do tamního depozitu,“ uvedla policejní mluvčí Iveta Kopecká.
Transport musel být s ohledem na velké množství děl proveden na třikrát. Mezi nimi byl například obraz od Emila Filly s názvem Tři ženské akty se psem.
Velitelem zásahu byl Zdeněk Klubrt z odboru služby pořádkové policie. Jak prozradil, není úplně na denním pořádku, že by policie zajišťovala převoz takto cenných děl.
„To s sebou pochopitelně přináší určitá bezpečnostní rizika, na která jsme se snažili být maximálně připraveni. Do poslední chvíle jsme celou akci drželi v utajení,“ dodal Klubrt.
Pastel Jana Zrzavého je k vidění poprvé za téměř sto let. Bude se dražit za více než tři miliony
Z hospodářského zázemí zámku přímo do mlýna
Stěhování souvisí se stěhováním Gočárovy galerie z původního místa v areálu pardubického zámku do zrekonstruovaných bývalých automatických mlýnů. Původní Východočeská galerie byla otevřena před téměř 71 lety a od počátku sídlila v hospodářské části zámku. V roce 2017 rozhodla krajská rada o využití tohoto prostoru pro potřeby Východočeského muzea a o přemístění sídla galerie do bývalých automatických mlýnů, do budovy navržené architektem Josefem Gočárem. V té souvislosti byla loni galerie přejmenována po tomto architektovi.