Hlavní obsah

Futuristický Gesamtkunstwerk Kraftwerku

Novinky, Alex Švamberk
PRAHA

Před zaplněnou pražskou Lucernou vystoupili v sobotu klasikové elektronické hudby, němečtí Kraftewerk. Skupina, která měla klíčový vliv pro rozvoje žánru, se neobracela jen do minulosti, vedle klasických skladeb Autobahn, Trans Europ Express a úvodního Die Mensch Maschine hrála nejen Computerworld a Pocket Calculator, ale také písně z loňského alba Tour de France Soundtrack - kromě titulní ještě Aero Dynamik, Vitamin a Elektro Kardiogramm. Hlavně však přišla s naprosto dotaženou scénickou prezentací, takže její vystoupení lze bez nadsázky označit za Gesamtkunstwerk.

Foto: Milan Haluška

Ilustrační foto

Článek

Skladby doprovázely širokoúhlé videoprojekce, které ladily s elektronickým soundem. Velmi často se v nich objevovaly prvky klasické počítačové grafiky.

Koncept koncertu přitom popíral zákony rockových show, které staví na akční podívané, na blikání světel a záměrném zdůrazňování energického projevu muzikantů. Na scéně stáli takřka bez hnutí čtyři muzikanti za svými notebooky. S výjimkou pár okamžiků, kde zpívali, nebylo ani jasné, jestli hudbu na místě vytvářejí, nebo jen kontrolují, zda programy běží tak, jak mají. I roboti, kteří je zastoupili v hitu Die Roboter, se pohybovali více. Kraftwerk tak v Lucerně vytvořil futuristickou vizi jak z Huxleoyva Konce civilizace, kdy dokonalé stroje dokonale bavily masu lidí.

Kraftwerk přitom dokázali koncept naplnit, protože za celou svou kariéru složili řadu písní, které představují žánrovou klasiku. Neméně podařené byly i videoprojekce, které nepracovaly jen s křivkami zachycujícími průběh zvuku produkovaného souborem a texty písní. Objevily se na nich záběry cyklistů z Tour de France i vlaků Tras Europ Express. Autobahn pak doprovázely obrázky z dálnice jak vystřižené z nacistických ilustrovaných časopisů.

K dramaturgii lze mít jedinou výhradu - koncert měl končit písní Die Roboter, která zněla ze záznamu, protože na scéně nahradili živé muzikanty roboti. Návrat členů kapely sílu tohoto obraz otupil.

Dvojsečná byla i snaha o zmodernizování soundu zdůrazněním rytmické složky, která byla často ovlivněná technem. Modernější aranžmá sice strhlo publikum k tanci, ale zároveň zbavilo tvorbu skupiny typického chladu a odtažitosti, které tak dobře ladily s úsečnými zkratkovitými texty, v nichž se vedle sebe objevil Interpol, Deutsche Bank, CIA a KGB, anebo verše: "člověk stroj, napůl bytost, napůl věc, člověk stroj, napůl bytost, napůl nadvěc".

Související články

Elektrárna stále běží

Elektrárna se německy řekne Kraftwerk. Stejně se jmenuje německá čtveřice, která má od začátku sedmdesátých let elektrické dráty, křemík, elektronky...

Kraftwerk: Se stroji jsme velcí přátelé

Němečtí Kratfwerk vystoupí v pražské Lucerně 22. května. Klíčová kapela v oblasti elektronické hudby je na turné k loňskému albu Tour de France Soundtracks....

Výběr článků

Načítám