Článek
Francouzské komedie, zejména ty z šedesátých až osmdesátých let, bývaly pojmem. Jean-Paul Belmondo řádil jako Zvíře, Muž z Ria, Hongkongu i Acapulca, s Marlene Jobertovou byli Manželé z roku II, s Bourvilem dodnes rozesmějí v komedii Velký šéf.
Louis de Funès byl mnohokrát Četníkem, ale také majitelem Grand restaurantu pana Septima a obávaným food recenzentem v komedii Křidýlko nebo stehýnko. A byli tu Bažanti a spousta dalších komedií. Pak si francouzští komediografové dali pauzu. Režiséři jako Claude Zidi nebo Jean Girault měli to nejlepší za sebou, kinematografie čekala na nová jména.
Léta pamětníci těchto klasik vzpomínali, jak to tenkrát bylo úžasné a že už to dávno zdaleka není, co to bývalo.
Neumdlévající Asterix a Obelix byli jednou z čestných výjimek. Jisté je, že dvakrát do téže řeky nikdo nevstoupí, mnohé z tehdejších komedií zastaraly, reprízy na obrazovkách přinášejí nezřídka zklamání, protože svět se řítí dopředu mílovými kroky a jen to nejlepší rozesměje stejně jako před padesáti lety.
Nicméně už v posledním zhruba desetiletí chytají francouzské komedie nový dech. Jsou trochu jiné, ty nejlepší z nich méně bláznivé, zato se občas s humorem dotknou i vážnějších témat.
Od Nedotknutelných k Sestrám v sedle
Jako bomba udeřili v roce 2011 Nedotknutelní autorské dvojice Éric Toledano a Olivier Nakache o ochrnutém miliardáři Philippovi (jeho předobraz nedávno zemřel), který si za opatrovníka vybere živelného mladíka z předměstí. Francois Cluzet a Omar Sy byli skvělí, film trhal v kinech rekordy a sbíral ceny. Americký remake z roku 2017 se originálu ani nepřiblížil.
Stejná dvojice natočila o šest let později vynikající komedii Dokud nás svatba nerozdělí o organizování luxusní svatby na francouzském zámečku ze 17. století a za další dva roky komediální drama Výjimeční, v němž Bruno (Vincent Cassel) vede spolek pro autistické děti.
Jeho přítel Malik (Reda Kateb) učí mladistvé ze sociálně slabých rodin, jak se o tyto děti starat. Ač oba žijí ve světě lidí, s nimiž si společnost nevědí rady, neopouští je optimismus a smysl pro humor, který prochází i celým filmem.
Posuneme-li se do doby postcovidové, jsou tu další komedie, které mají velký potenciál rozesmát a zároveň vypovědět nemálo o dnešním světě.
Letošní Festival francouzských filmů jich představil několik. Komedie Louise-Juliena Petita A do kuchyně! s Audrey Lamy a Françoisem Cluzetem je o mladých migrantech snažících se integrovat do společnosti prostřednictvím kurzů vaření.
Kriminální komedie režiséra Louise Garrela Nevinný vychází ze skutečného příběhu Garrelovy matky, která se vdávala ve vězení.
Sestry v sedle režiséra Laurenta Tirarda vyprávějí o pěti trochu bláznivých jeptiškách, které se rozhodly vyhrát finanční odměnu v cyklistickém závodě, aby získaly peníze na rekonstrukci zchátralého hospice. Jediný zádrhel je v tom, že ani jedna neumí jezdit na kole…
Tento týden: Nová hračka a Alibi na klíč
Ode dneška jdou do kin další dvě francouzské komedie, Nová hračka a Alibi na klíč: Den D.
Nová hračka je remake populární Hračky režiséra Francise Vebera z roku 1972 s Pierrem Richardem v hlavní roli novináře, kterého si koupil rozmazlený syn miliardáře.
Tentokrát hraje miliardáře slavný Daniel Auteuil a „hračku“ Jamel Debbouze. Režisér James Hunt film uvedl v předpremiéře na Festivalu francouzských filmů a Právu při té příležitosti řekl, že remake natočil kvůli tématu: peníze, a co se za ně nedá koupit.
„Lidé z peněz blbnou. Všichni jsme vězni společenského tlaku na to, abychom pořád jen vydělávali. Samozřejmě že peníze potřebujeme, ale čím víc vyděláme, tím víc chceme mít. Přitom z mnoha studií vyplývá, že nejšťastnější lidé nejsou ti nejbohatší.“
Komedie Alibi na klíč: Den D patří k těm bláznivým, navazuje na Alibi na klíč z roku 2017. Její hrdina Greg, který se svými kumpány vyráběl lidem alibi na cokoliv, už nějaký čas žije bez lží, protože to slíbil své dívce.
Ta nyní přijímá jeho žádost o ruku, ale v den D chce konečně poznat Gregovy rodiče. Jenže otec je podvodník a kriminálník, matka hvězda erotických filmů, navíc jsou rozvedení a nesnášejí se. Greg proto musí naposledy oživit agenturu a pro poslední alibi najít falešné rodiče.