Článek
Francouzské komedie, zejména ty z šedesátých až osmdesátých let, bývaly pojmem. Jean-Paul Belmondo řádil jako Zvíře, Muž z Ria, Hongkongu i Acapulca, s Marlene Jobertovou byli Manželé z roku II, s Bourvilem dodnes rozesmějí v komedii Velký šéf.
Louis de Funès byl mnohokrát Četníkem, ale také majitelem Grand restaurantu pana Septima a obávaným food recenzentem v komedii Křidýlko nebo stehýnko. A byli tu Bažanti a spousta dalších komedií. Pak si francouzští komediografové dali pauzu. Režiséři jako Claude Zidi nebo Jean Girault měli to nejlepší za sebou, kinematografie čekala na nová jména.

Trailer Nová hračkaVideo: Film Europe Media Company
Léta pamětníci těchto klasik vzpomínali, jak to tenkrát bylo úžasné a že už to dávno zdaleka není, co to bývalo.
Neumdlévající Asterix a Obelix byli jednou z čestných výjimek. Jisté je, že dvakrát do téže řeky nikdo nevstoupí, mnohé z tehdejších komedií zastaraly, reprízy na obrazovkách přinášejí nezřídka zklamání, protože svět se řítí dopředu mílovými kroky a jen to nejlepší rozesměje stejně jako před padesáti lety.
Nicméně už v posledním zhruba desetiletí chytají francouzské komedie nový dech. Jsou trochu jiné, ty nejlepší z nich méně bláznivé, zato se občas s humorem dotknou i vážnějších témat.
Od Nedotknutelných k Sestrám v sedle
Jako bomba udeřili v roce 2011 Nedotknutelní autorské dvojice Éric Toledano a Olivier Nakache o ochrnutém miliardáři Philippovi (jeho předobraz nedávno zemřel), který si za opatrovníka vybere živelného mladíka z předměstí. Francois Cluzet a Omar Sy byli skvělí, film trhal v kinech rekordy a sbíral ceny. Americký remake z roku 2017 se originálu ani nepřiblížil.
Stejná dvojice natočila o šest let později vynikající komedii Dokud nás svatba nerozdělí o organizování luxusní svatby na francouzském zámečku ze 17. století a za další dva roky komediální drama Výjimeční, v němž Bruno (Vincent Cassel) vede spolek pro autistické děti.
Jeho přítel Malik (Reda Kateb) učí mladistvé ze sociálně slabých rodin, jak se o tyto děti starat. Ač oba žijí ve světě lidí, s nimiž si společnost nevědí rady, neopouští je optimismus a smysl pro humor, který prochází i celým filmem.
Posuneme-li se do doby postcovidové, jsou tu další komedie, které mají velký potenciál rozesmát a zároveň vypovědět nemálo o dnešním světě.
Letošní Festival francouzských filmů jich představil několik. Komedie Louise-Juliena Petita A do kuchyně! s Audrey Lamy a Françoisem Cluzetem je o mladých migrantech snažících se integrovat do společnosti prostřednictvím kurzů vaření.
Kriminální komedie režiséra Louise Garrela Nevinný vychází ze skutečného příběhu Garrelovy matky, která se vdávala ve vězení.
Sestry v sedle režiséra Laurenta Tirarda vyprávějí o pěti trochu bláznivých jeptiškách, které se rozhodly vyhrát finanční odměnu v cyklistickém závodě, aby získaly peníze na rekonstrukci zchátralého hospice. Jediný zádrhel je v tom, že ani jedna neumí jezdit na kole…

Tuhle maminku (Arielle Dombasle) nevěstě představit nechcete. Komedie Alibi na klíč: Den D patří k těm bláznivým.
Tento týden: Nová hračka a Alibi na klíč
Ode dneška jdou do kin další dvě francouzské komedie, Nová hračka a Alibi na klíč: Den D.
Nová hračka je remake populární Hračky režiséra Francise Vebera z roku 1972 s Pierrem Richardem v hlavní roli novináře, kterého si koupil rozmazlený syn miliardáře.
Tentokrát hraje miliardáře slavný Daniel Auteuil a „hračku“ Jamel Debbouze. Režisér James Hunt film uvedl v předpremiéře na Festivalu francouzských filmů a Právu při té příležitosti řekl, že remake natočil kvůli tématu: peníze, a co se za ně nedá koupit.
„Lidé z peněz blbnou. Všichni jsme vězni společenského tlaku na to, abychom pořád jen vydělávali. Samozřejmě že peníze potřebujeme, ale čím víc vyděláme, tím víc chceme mít. Přitom z mnoha studií vyplývá, že nejšťastnější lidé nejsou ti nejbohatší.“
Komedie Alibi na klíč: Den D patří k těm bláznivým, navazuje na Alibi na klíč z roku 2017. Její hrdina Greg, který se svými kumpány vyráběl lidem alibi na cokoliv, už nějaký čas žije bez lží, protože to slíbil své dívce.
Ta nyní přijímá jeho žádost o ruku, ale v den D chce konečně poznat Gregovy rodiče. Jenže otec je podvodník a kriminálník, matka hvězda erotických filmů, navíc jsou rozvedení a nesnášejí se. Greg proto musí naposledy oživit agenturu a pro poslední alibi najít falešné rodiče.