Článek
Komedie Fotr je lotr, už před lety velmi úspěšná, těžila hlavně ze střetů skvěle napsané dvojice. Na jedné straně bývalý agent CIA Byrnes (Robert De Niro), který se bere hrozně vážně, nikomu nevěří, všechny sekýruje a klade na rodinu až nelidské nároky, a na druhé straně obyčejný pohodář Gaylord Focker (Ben Stiller).
Když neurotický dědek zjistil, že si jeho dcera vybrala Gaylorda, který pracuje jako zdravotní bratr, kouří marihuanu a pochází z rodiny bývalých hippies, kteří mají ze všeho jen srandu, pochopitelně vypěnil.
Tento základní princip zůstal zachován i ve třetím díle. Greg (dříve Gaylord) a Pam už mají děti (poněkud natvrdlého chlapečka a protivnou holčičku) a protože manželství Paminy sestry nevyšlo, děda Byrnes, jenž má blízko k infarktu, se rozhodne udělat z Grega hlavu rodiny.
De Niro zase jednou potvrdil, jak skvělý je komik, i když v mládí by to do něj málokdo řekl kvůli všem těm tvrďákům, které hrával. Když spřádá svoje plány a chová se jako don Corleone z filmu Kmotr, je přímo dojemný. Greg se snaží jeho požadavkům ze začátku vyhovět, ale nakonec se oba neudrží a dojde i na nadávky a pěsti.
Hvězdy starší generace jako De Niro a Hoffman se Streisandovou (Gregovi rodiče) si praštěnost svých postav užívají a skoro zastiňují hlavního Bena Stillera, který v podstatě dělá pořád to samé jako vždy.
Herecká sestava je mimochodem neuvěřitelně nabitá - potěší velcí herci v malých rolích jako třeba Harvey Keitel (líný stavbyvedoucí) nebo Owen Wilson, který si zopakoval svou postavu bohatého a užvaněného všeználka Kevina, házejícího hlášky typu „já jsem jako Ježíš…“
Scénář Johna Hamburga hýří spoustou vtipných dialogů, ale nejistě osciluje mezi reálnými situacemi odkoukanými z rodinného života a přestřelenou crazy komedií, což je trochu škoda. Obsahuje i jeden, dva trapnější gagy, které by člověk čekal spíše v Bláznivé střele (např. když dítě zvrací na Stillera takovým proudem, že připomíná zahradní hadici).
To působí rušivě, protože jinak humor vychází z reality, z univerzálně platných témat, které oslovují stejně amerického i českého diváka (úpadek manželství, nuda, rodiče, kteří se pletou dospělým dětem do života nebo vlezlí zástupci farmaceutických firem, kteří zvou zdravotníky na "malý kongres v Hiltonu").
Velkým mínusem je fakt, že snímek jde do českých kin nadabovaný. Když v závěru běží Gregův projev na kongresu, kde zesměšňuje Byrnese, a vzápětí remixovaný jako písnička na Youtube, je jasné, že v originále to všechno bylo ještě mnohem vtipnější. Škoda.