Článek
Tyto významné malířky, které učil slavný expresionista a kubista Emil Filla, patří bezesporu mezi důležité osobnosti našeho výtvarného umění. Jejich portréty, momentky ze života či zátiší ateliéru vytvořila trojice fotografů Jindřich Hanke, Jiřina Hankeová a Robert Kiss. Nejvíce osloví návštěvníka dvojportréty malířek od Jindřicha Hankeho. Je na nich patrné duševní propojení obou sester.
Jako by se na vás díval jeden člověk a současně také jeden umělec. Fotograf to „vysvětluje“ oběma dvojportréty, které visí hned vedle sebe. Jsou téměř identické, pouze je prohozené pořadí obou figur v první a druhé výrazové linii. Černobílá forma fotografie navíc akcentuje expresivní výraz tváří umělkyň, kde dominují především jejich oči.
Šerosvit připomíná baroko
Výrazné jsou i scenérie ze života malířek. Syrové šerosvitné fotografie připomínají barokní obrazy klasiků. Robert Kiss na snímku Jitka Válová v ateliéru posouvá těžiště kompozice až do zadních poloh. Vpředu pod schody spí vlčák a až tam někde nad schodištěm ve světelném pruhu pozorovatel vlastně jen vytuší část postavy malířky. Tato fotografie patří spolu s oběma dvojportréty mezi nejsilnější momenty výstavy.
Jitka Hankeová naopak vidí skrytou krásu v nenápadných květinových zátiších, objevených v přítmí ateliéru sester Válových. Detailní pohledy na panensky bílé lilie či posmutnělé suché růže už dýchají zašlou nostalgií po časech, které se nikdy nevrátí.
Jediným záporem je tak zřejmě místo, na němž jsou fotografie prezentovány. Lemují totiž schodiště v interiéru kladenské České spořitelny a mají tak charakter doprovodné výzdoby.
Na druhou stranu mohou bezděky oslovit i drobného peněžního střadatele, který by do galerie dobrovolně nikdy nevstoupil. V životě (a nejen uměleckém) je zkrátka vždy něco za něco.