Článek
Příspěvek komerčních televizí do fondu odpovídá dvěma procentům z obratu za vysílání reklamy, která mají komerční televize na tvorbu nových filmů dávat už podle zákona o televizním vysílání. Pokud by televize z reklamy přispěly méně než 150 milióny korun, musely by zbylou částku dorovnat. Příspěvek souvisí s omezením reklamy ve veřejnoprávní televizi.
Příjmy fondu budou podobně jako dosud tvořit i jedno procento z každé prodané vstupenky do kina a příspěvky ze zpoplatnění filmů, které fond spravuje, ve výši až 30 miliónů korun ročně.
Přispěvatelé mají mít zástupce v novém devítičlenném dohlížecím výboru, který má kontrolovat hospodárnost nakládání s příspěvky. Zjištěná pochybení by výbor předal finančnímu úřadu, který by mohl nařídit vrácení příspěvku a zaplacení penále do státního rozpočtu. Fondu by se peníze nevracely.
Zákon podpoří konkurenceschopnost
O poskytnutí příspěvku na filmové projekty má rozhodovat rada fondu, který by mohl podle nových pravidel přispívat na nejméně sedmdesátiminutové hrané i dokumentární filmy nebo na seriálové epizody, pokud by trvaly alespoň 40 minut. Podmínkou je, že by uznatelné náklady na českém území dosáhly v případě hraného filmu 15 miliónů, v případě seriálového dílu deseti milionů a v případě dokumentu tří milionů korun. Pobídky by se vyplácely zpětně ve výši desetiny nákladů na zahraniční herce a členy štábu a pětinu nákladů za zboží a služby, které byly poskytnuty v souvislosti s filmovým projektem českými firmami.
Nový zákon má nahradit dosavadní zastaralou úpravu. Má umožnit nejen podporu výroby filmů, ale také už jejich přípravu, aby se česká kinematografie stala konkurenceschopnou ve srovnání s ostatními evropskými produkcemi. Podobný zákon platí v Polsku.