Článek
„Normalizace, to je doba mého dětství. Je zajímavé se na ni podívat zpětně, z dnešní perspektivy. Je to doba, která má stále mnoho pamětníků, ale mladí lidé ji řadí už někam k pravěku,“ uvedl k časům, kdy se seriál odehrává, scénograf Jan Vlasák, jenž má za svou práci doma již pět sošek Českých lvů.
Tvůrci seriál jinak natáčeli jak v exteriérech, tak v interiérech, čemuž odpovídala výprava. Na pražských Kavčích horách vznikla mimo jiné celá hospoda U Klokoně, kde pracuje máma hlavního hrdiny Standy Pekárka (Kryštof Hádek).
Paní Pekárková (Klára Melíšková) pak nosila i některé věci, které ČT pro potřeby Volhy vykupovala před natáčením od veřejnosti. Podobně důležitou roli jako oděvy mají v seriálu rovněž automobily, dnes většinou ceněné veterány.
Zajímavosti z Volhy
- Jenom pro Kryštofa Hádka vytvořili maskéři tři paruky. Výroba jedné trvala zhruba sto padesát hodin. Celkově bylo vyhotoveno třicet kotlet, sedm paruk, dvacet knírů, dva plnovousy a dvě brady.
- Pro menší role a komparzisty pak dalších asi sto dvacet masek.
- Hláška: "Třesu šéfe, třesu“. Je z filmu Frajer Luke (1967) s Paulem Newmanem v hlavní roli. Ten ve vězeňském dramatu vytvořil postavu válečného veterána, který je za ničení obecního majetku v opilosti odsouzen na dva roky nucených prací. Dozorci po trestancích požadují, aby při opuštění pracoviště za účelem vykonání potřeby třásli křovím na důkaz, že se nepokoušejí o útěk.
- Stanislav Majer si ve Volze zahrál v bundě po svém otci.
- Pro natáčení minisérie Volha bylo potřeba více než sto dobových automobilů.
- Pro Otmara Brancuzského, ve Volze hraje hospodského, to byla poslední televizní role. Zemřel loni 22. října.
- Hospoda U Klokoně i všechny bytové interiéry byly postaveny v ateliérech ČT. Stavba proběhla v největším studiu na Kavčích horách, které má rozlohu zastavěné plochy cca 560 metrů čtverečních. Samotná hospoda zabírala polovinu rozlohy, ve druhé polovině stála dekorace bytu matky Standy Pekárka.
- Postavy v seriálu jsou fiktivní – až na dvě výjimky, Pavel Landovský a Karel Gott.
- Natáčelo se asi na sto padesáti lokacích. Například některé záběry z Prahy vznikly ve Slaném.
- Pro seriál probíhal výkup dobového oblečení. Sešlo se ho tolik, že vyšlo zhruba na pět set kostýmů. Celkově jich bylo použito asi dva a půl tisíce.
Režisér a scenárista Jan Pachl se dušuje, že žádný z nich nebyl během natáčení poničen: „Auta obecně mám rád… A tady je automobil přímo v názvu. Měl jsem sice trochu obavy, že všechny ty starý plechovky nebudou fungovat, autoveterány nebývají nejspolehlivější, ale měli jsme fantastický tým, který se o ně skvěle staral. Výhoda těchto aut je v tom, že ledacos opravíte kladivem, jenom musíte vědět, kam uhodit. A to ten náš tým věděl. Takže se natáčení obešlo bez výpadků vozového parku.“
Stačí prázdná místnost
K tomu, aby diváci uvěřili, že se přenesli v čase do doby, kterou mnozí z nich kdysi zažili, podle Vlasáka stačí přitom jen pár věcí: „Pro scénografa je důležitá i prázdná místnost. Pokud má správné materiály na stěnách, na podlaze, pak postačí třeba jen židle a hned vytvoříte dobovou atmosféru. Takže bych vybral tapety nebo váleček na stěny, PVC na podlahu, koženkové křeslo a možná fíkus přerostlý až ke stropu.“
Volha zatím diváky baví. První dva díly jich vždy sledovalo kolem miliónu. Nicméně výrazně u nich zabodovala jen první epizoda, kterou zhlédlo přes 1,3 miliónu osob starších 15 let.
Druhá přilákala k obrazovkám už „jen“ 936 tisíc diváků. Z pohledu vítěze nedělního večera více zaujal projekt Novy, kriminálka Odznak Vysočina.