Hlavní obsah

Wim Wenders natočil film, který vyvádí diváky z vězení konzumu

Obyčejný uklízeč toalet v japonském Tokiu prožívá výjimečné okamžiky ve filmu Dokonalé dny. O snímku, který měl českou premiéru na karlovarském festivalu a právě teď je k vidění v kinech, se jeho režisér Wim Wenders rozpovídal v exkluzivním rozhovoru pro Novinky.

Exkluzivní rozhovor s režisérem Wimem WendersemVideo: Aerofilms

Článek

Japonský protagonista Hirajama k životu nepotřebuje příliš materiálních věcí. Dokáže si naopak užívat těch nejvšednějších radostí, které v každodenním shonu obvykle přehlížíme. Ke svému manuálnímu, zdánlivě podřadnému povolání přistupuje nadmíru svědomitě a pečlivě.

Wenders v rozhovoru prozradil, že se spoluautorem scénáře Takumou Takasakim jej původně zamýšleli coby úspěšného, privilegovaného podnikatele, jenž projde zásadní životní změnou. Nakonec ale postavu Hirajamy koncipovali docela jinak.

Roznětkou režisérovi byla důkladná prohlídka Tokia a tamějších umělecky pojatých veřejných WC.

RECENZE: Dokonalé dny jsou oslavou krásy přítomnosti

Film

„Každý z těch záchodů má svou vlastní identitu. Jsou dílem jiného architekta a všechny mají specifickou auru. To je velmi podmanivé a je to součástí Hirajamovy rutiny. Na každém místě dokáže najít odlišnost způsobem, jak se na věci dívá,“ uvedl Wenders.

Hlavního představitele Kódžiho Jakuša si prý poprvé všiml v romanci Smím prosit? z roku 1996.

„Ten film jsem viděl třikrát za sebou, protože jsem chtěl vědět, jak mohl dosáhnout takové lehkosti bytí,“ upřesnil a dodal, že jej herec definitivně přesvědčil svým výkonem v o deset let mladším celovečerním dramatu Babel.

Foto: Aerofilms

Kódži Jakušo a Arisa Nakano jako strýc a neteř

Dokonalé dny mají podle Wenderse poukázat na krásu, jež spočívá v různorodosti věcí a díky níž na svět nazíráme mnohými úhly pohledu.

„Všichni jsme tak moc vstoupili do světa produktů, že je zajímavé vidět člověka, který odmítá být součástí tohoto světa. Těší se z maličkostí, váží si jich a ví, jak jsou jedinečné,“ poznamenal s tím, že film má diváky vyvést z vězení konzumu, v němž se dnes pohybujeme.

RECENZE: Panenky na útěku baví i černým humorem

Film

RECENZE: Protivný sprostý holky tančí, zpívají a multiplikují samy sebe

Film
Související témata:

Výběr článků

Načítám