Hlavní obsah

Viera Čákanyová na Berlinale: Stvořili jsme umělou inteligenci

V sekci Berlinale Fórum, určené experimentálním filmům, které objevují nové formální trendy v kinematografii, byl uveden slovensko-český snímek Viery Čákanyové Poznámky z Eremocénu. Jeho autorka poskytla po světové premiéře Právu rozhovor.

Foto: Profimedia.cz

Viera Čákanyová

Článek

Poznámky z Eremocénu jsou především vizuálním filmem, k divákům nejsou prvoplánově vstřícné, to je vám asi jasné…

Asi nejsou. Ale myslím, že nějaký děj tam přece jen je. Pomáhá mu linie rozhovoru umělé inteligence se mnou jako virtuální bytostí. Doufám, že tam tedy jsou indicie, které pomáhají interpretovat to, co divák na plátně vidí. Není to sice doslovné, ale nepodceňovala bych publikum. Věřím, že to pochopí, a reakce po premiéře mi to potvrdily. Koneckonců, pokud si lidé ve filmu najdou vlastní témata a interpretace, bude to jenom dobře.

Co považujete vy sama za hlavní téma filmu?

Poznámky z Eremocénu navazují na mé předchozí filmy FREM, který se také hrál na Berlinale, a Bílá na bílé. Tématem této trilogie je umělá inteligence, kterou považuji za zásadní téma současnosti. Proměňuje společnost, musíme se znovu ptát, co znamená být člověkem. Je to vlastně vtipné, sami jsme umělou inteligenci stvořili, ona se učí od nás, a zároveň je naším zrcadlem. Pohled do něj nemusí být vždy příjemný. Její algoritmy umí pracovat i s emocemi, ale ona se všechno učí od nás, svých stvořitelů. A dokáže dobře pochopit, jak lidský mozek funguje, což lze snadno zneužít.

Zajímáte se o věci, které s umělou inteligencí souvisejí?

Dokumentární film přivede člověka do různých oblastí života. Kdybych se nestala filmařkou, možná bych skončila jako vědkyně. Čtu i vědecké články, a i když jim ne vždy úplně rozumím, zajímají mě ve spojení s uměním. V něm mám totiž možnost posunout to vědecké, exaktní, jiným směrem.

Když jsem se na film dívala, napadlo mě, že bych některé z těch záběrů chtěla vidět jako fotografickou výstavu. Nepřemýšlela jste o tom?

O výstavě ne, ale je možné, a snad i pravděpodobné, že se budou Poznámky z Eremocénu stejně jako FREM promítat v některých galeriích.

Jak budete film distribuovat v kinech?

Na Berlinale jsme měli světovou premiéru, slovenská bude v březnu na Febiofestu, a pak film uvede producent a distributor Matěj Sotník do slovenských kin. Česká premiéra se plánuje na Mezinárodní festival dokumentárních filmů do Jihlavy. To bude až na podzim.

Co budete dělat dál?

Už mám nějaké nápady, ale ještě o nich nechci mluvit. Určitě vím, že se nechci zacyklit v jednom stylu, takže to bude něco nového.

Související články

Výběr článků

Načítám