Článek
Sýkora je prý stále v šoku i z toho, že se Krajan dostal i do širšího výběru na studentského Oscara, kterého nakonec loni v říjnu převzali. „Já opravdu nevím, kde skončí cesta tohoto filmu,“ řekl. Zároveň podotkl, že konkurence bude značná.
Podle Horáka by bylo pěkné, kdyby se na oscarovém ceremoniálu sešly dva české filmy s historickým tématem. Poukázal na to, že mezi patnácti kandidáty na Oscara v kategorii nejlepší zahraniční film je i drama Vlny režiséra Jiřího Mádla.
Film Krajan je o setkání českého vdovce a německého důstojníka SS, kteří jsou oba sudetského původu, během silvestrovské noci roku 1944 v chalupě odstřižené od civilizace.
Česko má šanci na Oscara. Dva filmy jsou v užším výběru
Vlny zasazené do konce šedesátých let minulého století ukazují na práci novinářů mezinárodní redakce Československého rozhlasu v období pražského jara utnutého okupací vojsky Varšavské smlouvy v srpnu 1968.
Zisk studentského Oscara přinesl Horákovi se Sýkorou možnost spolupracovat s filmařskými mentory. Sýkorovi se na dálku prostřednictvím videohovorů a e-mailů věnuje americký kameraman Thomas Ackerman, který pracoval například s režisérem Timem Burtonem na komediálním hororu Beetlejuice.
Horák konzultuje s britským scenáristou a režisérem Jonathanem Lynnem, který režíroval mimo jiné krimikomedii Můj soused zabiják.
Horák na filmové akademii v Písku studoval scenáristiku, ale dlouhodobě prý inklinuje k režii. Sýkora v Písku studoval kameru.
Na filmu podle Horáka spolupracovali od námětu přes scénář a natáčení až po střih. „Je to hodně intenzivní spolupráce. S Viktorem jsme se stali skoro manželi,“ doplnil Sýkora.
Práce ve dvou je podle obou pro film přínosná. „Díky tomu, jak jste na to dva a musíte se shodnout, tak tím pádem vybíráte jen dobré věci,“ podotkl Sýkora. „Člověk se neutápí ve vlastní pravdě, může se zeptat toho druhého,“ doplnil Horák.
Teď společně připravují celovečerní snímek. Obdobně jako Krajan půjde o konverzační drama, tentokrát ale zasazené do současnosti.