Článek
V popředí stojí rodina, na kterou předválečná doba, válka i události po válce dopadají vždy plnou silou. Život ve vsi probíhal vždy v pospolitosti, v těžkých pohraničních podmínkách bylo pro všechny důležité zasadit, sklidit, přežít zimu a vychovat děti. Pak ale přichází doba, kdy je nutné si vybrat, kdo je Rakušan, Němec a kdo je Čech.

Film Krajina ve stínu
Marie Veberová je Češka, její muž je ale pevně spjatý s místní půdou a vždy byl Rakušan. Mají chalupu, pole, vychovávají syna a snaží se žít podle toho, co je správné. Nejdříve sledují rostoucí vzájemnou nenávist lidí ve vsi, aby pak zloba dopadla i na ně samotné.

Bára Poláková při natáčení
Bohdan Sláma tentokrát točil černobíle na klasický filmový pás. „Zajímá nás, jak malý člověk obstojí uprostřed dějin, které se přes něj valí. Musíme si klást otázku, jak bychom se v podobných situacích zachovali my sami,“ uvedl Sláma.
Autorem scénáře je Ivan Arsenjev, kameramanem je Diviš Marek, s nímž Bohdan Sláma natočil své filmy Štěstí, Venkovský učitel, Čtyři slunce nebo Bábu z ledu.