Článek
„Sami jsme se o tom dozvěděli z médií,” řekla šéfka společnosti Capella Film, která má distribuci filmu v Rusku na starosti.
Média spekulují, že zákaz filmu o církvi, sexu a svobodě může souviset se skutečností, že politický systém v Rusku se opírá o „svazek trůnu a oltáře”, tedy o spojenectví Kremlu s vlivnou pravoslavnou církví.
V Rusku, kde homosexualita byla ještě relativně nedávno zločinem, čelí sexuální menšiny stále ústrkům a zákony přímo zakazují propagovat „netradiční” modely chování a soužití.
RECENZE: Woody Allen v Rifkinovi recykluje, ale příjemně a legračně
V případě snímku o lesbické lásce v italském klášteře v 17. století je podle kritika z ruského serveru Meduza těžké ubránit se dojmu, že se nizozemský filmař nakazil od francouzské kinematografie hledáním vyššího smyslu či alespoň obsažného poselství.
Režiséra ale neopustila ironie a podobně jako ve finále Verhoevenova slavného filmu Základní instinkt si divák nemůže být zcela jist, zda hrdinka filmu je vychytralá manipulátorka, anebo vykolejená fanatička.
Benedetta, která měla premiéru na filmovém festivalu v Cannes, se minulý měsíc promítala na festivalu v Karlových Varech. Verhoeven musel i na jihu Francie hájit svůj snímek před kritikou, že je rouhačský.
RECENZE: Z karlovarského festivalu vyplouvají do kin Marťanské lodě
„Nechápu, jak může být rouhačské něco, co se skutečně stalo,” řekl na tiskové konferenci. „Můžete mluvit o tom, jestli to bylo špatné, nebo ne, ale nemůžete změnit historii. Podle mě je slovo 'rouhání' v tomto případě pitomé,” dodal Verhoeven.