Článek
Ve světové premiéře byl v neděli uveden nový film Jana Švankmajera Kunstkamera. Producent Jaromír Kallista v žertu diváky před projekcí varoval, že přišli na dlouhý a nudný film. Nic z toho nebyla pravda. Promítána byla verze se stopáží nepřesahující hodinu.
Zachycená sbírka uměleckých předmětů Jana Švankmajera, sestávající z jeho vlastních děl, ale i umění přírodních národů, je natolik rozsáhlá a originální, že většinu publika spíš zaskočilo, jak rychle film uběhl. Na tom měl zásluhu i promyšlený rytmus střihu a práce s Vivaldiho hudbou, která zní v některých pasážích pozpátku.
V sekci České a slovenské filmové novinky byla uvedena Velká premiéra režiséra Miroslava Krobota. Novinka, která už je pár dní v kinodistribuci, vypráví příběh herce z Prahy, který se chystá v Olomouci režírovat své autorské představení.
Film přijel představit producent Ondřej Zima. Během diskuse s diváky nastínil neradostnou budoucnost domácí kinematografické produkce potýkající se s výrazným úbytkem návštěvníků, kteří se přesouvají na streamovací platformy.
Polská Svatba
K nejsilnějším zážitkům patřil polský film Svatba režiséra Wojciecha Smarzowského, jehož tvorbu dramaturgie LFŠ pravidelně zařazuje do programu a který se před několika lety v Uherském Hradišti dočkal i vlastní retrospektivy.
Je to tvůrce, který je vzácně chválen kritikou, zároveň se ale jeho snímky v Polsku těší divácké oblibě. V novince spojil řadu motivů z předchozích filmů, aby na pozadí svatby dcery vlivného podnikatele otevřel hluboké rány polské historie týkající se polskožidovských vztahů.
Dalším zážitkem byl ukrajinský Klondike režisérky Maryny Er Horbačové reflektující válečnou situaci na Donbase. Prostřednictvím pečlivě komponovaných statických záběrů rozehrává komorní drama, pro které byly inspirací její vlastní zážitky.
Festival pokračuje do 4. srpna, kdy budou mít všichni účastníci, kteří si alespoň na jediný den zakoupili akreditaci, na veškeré projekce vstup zdarma.