Článek
„Ve své naivitě jsem si myslel, že budu jako moderátor tohoto projektu sdílet to, co miluji na české vizuální kultuře a grafickém designu, s lidmi, kteří o tom tolik nevědí. Ke své radosti jsem se v průběhu natáčení dozvěděl tolik, že moje ,osobní česká identita‘ vzrostla ještě více,“ uvedl Nicholas Lowry.
Výběr průvodce pro film nebyl náhodný. Předci známého dražitele a vůdčí osobnosti newyorské Swann Auction Galleries v roce 1909 založili v Praze jednu z výrazných továren, která také promluvila do historie české grafické identity.
RECENZE: Superžidé. Zakladatelé významných fotbalových klubů
Snímek režisérky Kateřiny Mikulcové představí grafický design jako okno do české historie, povahy a národního příběhu. Nicholas Lowry alias Nicho v něm mapuje významné české značky, jako jsou Baťa či Pilsner Urquell.
Film začíná v New Yorku, ale Nicho postupně zavítá i do Prahy, Brna, Litomyšle, Zlína či Plzně, kde prozkoumá například dílo Ladislava Sutnara, Alfonse Muchy nebo Josefa Váchala.
Nevynechá tuzemskou knižní tvorbu, grafickou podobu bankovek, typografii ani orientační systémy. Představí i současnou generaci tvůrců, jako jsou Petr Babák, Martin Pecina nebo Aleš Najbrt.
Nichovy cesty vedou také na jižní Moravu za estetikou vinných etiket, vydá se i na trampský výlet po značených trasách Klubu českých turistů. V průběhu svého putování nalézá odpovědi na otázky, co česká vizuální komunikace vypovídá o zdejší identitě a jak ji představit i těm, kteří Česko neznají.
Film půjde do kin 10. října.