Článek
Série Hunters se odehrává v New Yorku sedmdesátých let. Jonah Heidelbaum (Logan Lerman) je mladý americký Žid, jehož babička Ruth zažila koncetrační tábor. Zjišťuje, že v jeho zemi se ukrývá velké množství bývalých nacistů. S Meyerem Offermanem (Al Pacino) a dalšími přáteli se je snaží dostat.
V seriálu je i scéna, kdy je židovský šachový mistr donucen hrát šachy se skutečnými lidmi místo figurek. Když hráč ztratí figuru, nacisté skutečného člověka zabijí.
„Vymýšlení falešných her na lidské šachy je nejen nebezpečná hloupost a karikatura,“ uvedl památník na twitterovém účtu. Takový fiktivní motiv podle kritiků může napomáhat popíračům holokaustu. Oběti mají být uctívány s historickou přesností.
Tvůrce se brání
Hlavní tvůrce seriálu David Weil s kritikou nesouhlasí. „Symbolické vyobrazení poskytuje lidem přístup k emocionální a symbolické realitě, která nám umožní lépe pochopit zkušenost šoa.“
„Tohle není dokument. Takovou ambici jsme nikdy neměli.”
Jde o další z mnoha sporů, kdy se od uměleckého díla vyžaduje dokumentární přesnost, jenže dramatický účinek je pro umělce přednější. Čtenář nebo divák by měl v první řadě chápat, že postava nikdy není skutečný člověk a události zobrazené v uměleckém díle nikdy nejsou úplnou realitou. Mnohem větším problémem než jedna scéna v seriálu je obecná nevzdělanost v historii a v mediální, literární i filmové teorii. Podle průzkumu institutu Forsa z roku 2017 pouze 47 procent německých studentů mezi 14–16 lety ví, co byla Osvětim. Sedmnáctiletí jsou na tom lépe, o koncentračním táboře ví 71 procent studentů.