Článek
Joker: Folie à Deux právě vstupuje do českých kin. Jak doplňuje první snímek?
Asi nejjednodušší odpověď bude znít tak, že jde o přímé pokračování. Děj se odehrává dva roky po událostech z prvního filmu, kdy Arthur musí nést odpovědnost za zločiny, které spáchal.
Jste spoluautorem scénáře. Podařilo se vám s kolegou Scottem Silverem najít v Arthurově temném světě aspoň trochu světla?
Z mého pohledu ho Arthur vždycky v sobě měl. Vnímám ho jako pampelišku rostoucí ve skulinách rozbitého chodníku…
Má ale jeden problém, nikdo v něm to světlo nevidí. Ve filmu Folie à Deux se nám proto líbila myšlenka zjistit, co by se stalo, kdyby ho kdosi skutečně viděl. Co by to v něm probudilo?
Proč milujeme filmové zlosyny
To nám asi prozradí nový film. Co vás nejvíc nadchlo, když jste se znovu do jeho světa vrátil?
Máme to s Joaquinem (Joaquin Phoenix, do role Jokera se vrací - pozn. red.) stejně. Arthura jsme si zamilovali hned první den natáčení prvního našeho filmu. Obvykle, když se natáčení chýlí ke konci, chcete, aby to tak bylo. Někdy dokonce počítáte dny… My to měli jinak. Chtěli jsme, aby to neskončilo.
Kdybychom tehdy s Joaquinem mohli, natáčeli bychom Jokera ještě další tři měsíce. V Arthurově postavě jsme stále nacházeli nové a nové možnosti, jak ji objevovat. A teď se blížím k odpovědi na vaši otázku. Na Arthurovi je fascinující opravdu všechno. Proto se nám skvěle do jeho světa vracelo v Joker: Folie à Deux.
Joaquin Phoenix je bezesporu mezinárodní herecká megahvězda. Spolupracujete podruhé. Stále jde vše hladce?
Je to opravdu intenzivní spolupráce. Vypadá stále stejně, z mého pohledu. Začínáme spolu o roli mluvit několik měsíců před natáčením. Mluvíme, mluvíme, dokud neskončí postprodukce filmu.
Tohle je ostatně běžná praxe. Všichni režiséři podobně s hlavními herci svých snímků komunikují, nebo alespoň všichni ti dobří. Na druhou stranu to, co jsme si nastavili mezi mnou a Joaquinem, je podle mě ještě o úroveň výš než běžná praxe.
Jaký je v tomto filmu Arthurův vztah k Jokerovi? Vyvinul se nějak oproti prvnímu filmu?
I ve druhém filmu je podobný, takový hodně nejistý. Tu nejistotu přenáší i na diváky. Je Joker Arthurem, když si sundá svou masku? Anebo je to opačně? Je Arthur skutečně Jokerem i bez ní? Je vážně jeho alter egem?
Tím, co ho může posunout do světlejšího světa, je láska. Harley Quinnovou hraje Lady Gaga. Co do své role přináší?
Mám-li Gagu s něčím srovnat, bude to právě sluneční světlo. Má v sobě tohle kouzlo. A kromě zřejmé skutečnosti, že do filmu „s sebou přináší hudbu“, do své role vkládá také velkou zranitelnost. A ta je podle mě klíčem k příběhu.
Aby do něj zapadla, musela být – podobně jako Arthur – zároveň empatická, otevřená i v čemsi „poškozená“.
Netajíte se tím, že patříte k režisérům, kteří si přejí, aby diváci šli na jejich filmy hlavně do kin. Proč je to tak důležité?
Filmy mají váš život „přebít“. Proto se musejí promítat na co největších, nejlepších plátnech, v kinech, v nichž nechybějí špičkové promítačky a zvukové systémy. Tím neříkám, že podobně nezafungují někde na platformách. Jen nefungují tak, jak si přejí jejich tvůrci. Každý z nás si při natáčení představuje, že jeho snímek uvidí plné kino.
Tím, že lidé sedí spolu, reagují na různé části filmu, vytvářejí jedinečnou atmosféru, sdílejí nějaký zážitek. Tohle doma nezažijete, bez ohledu na to, jak skvělou máte zrovna televizi, počítač. A to už vůbec nemluvím o kvalitě zvuku, hudby, věcí, které se obvykle na platformách taky upravují.
Rozhovor vznikal v rámci propagace snímku, který jde do českých kin 3. října. Novinky a Právo na něj mají pro český trh exkluzivitu.