Článek
„Jsi Bůh, Bobe? Kolikrát ti to mám říkat? Ano!“ Je ale ve skutečnosti Bob Dylan všemohoucím, nebo ho na pomyslný Olymp staví unešené davy a peněz chtiví producenti? V očekávání další filmové biografie podobné Rocketmanovi nebo Bohemian Rhapsody se režisér James Mangold staví na protest a nabízí snímek o Dylanovi v duchu jeho osobnosti.
V bezmála dvou a půl hodinách sice zahrne diváka ikonickými písněmi z prvních let autorovy tvorby, více však ukazuje na idealistický obraz hrdiny, který téměř neodkládá kytaru, chrlí jeden text za druhým a vše okolo ho prakticky nezajímá.
Asi v polovině filmu, kdy se talentem obdařený introvert stává naoko trucujícím frajírkem s brýlemi a aurou nesmrtelnosti, je Dylan doslova donucen zahrát na privátní oslavě a vysloví přání, že by chtěl být někým jiným. Nedokáže však říct kým. Jen zkrátka nechce plnit očekávání druhých.
RECENZE: Bob Dylan poťouchlý a báječný
Celou scénu završí dialog s jeho dámským doprovodem, který perfektně vystihuje leitmotiv filmu. Jeho přítelkyně mu vyzná lásku a zeptá se ho, zda ho její city děsí. Zpěvák odpoví, že ano, protože se prý právě poznali.
I ona má Dylana za Boha stejně jako fanoušci na festivalech, méně úspěšní hudebníci a lidé, kteří z hudby dělají továrnu na peníze. Nikdo z nich ho ale doopravdy nezná. Většinu filmu o své identitě pochybuje zpěvák sám.
Fráze „úplně neznámý“ je v tomto případě víc než jen výňatek z textu Like a Rolling Stone. Je to odkaz na osobní izolaci a nahrává motivu, který se táhne snímkem. V momentě, kdy svět poznává genialitu Boba Dylana, si ho zároveň přivlastňuje. A to on nedopustí.
Timothée Chalamet ztvárnil jednoho z nejvlivnějších autorů v historii se šarmem, ale také s nutným distancem od zavedených pořádků. Sám zpívá všechny písně a jako tápající rebel výborně předkládá lásku k hudbě v prosté a kontrolované podobě.
Nesnaží se být excentrický, jako by chtěl dát prostor tématu a postavě samotné spíše než výkonu v roli, za jaké se v posledních letech sbírají Oscary ve velkém.
Zdatně mu sekundují Elle Fanningová (Sylvie Russoová), která asi nejvíc nastavuje zrcadlo jeho veřejnému obrazu, a Monica Barbaroová, jejíž Joan Baezová je nejen milostným zájmem z branže, ale i ztělesněním spolupráce s pro Dylana neslučitelným řádem věcí ve světě muziky.
Pete Seeger Edwarda Nortona potom slouží jako tichý mentor, který osciluje mezi pochopením pro Dylanův postoj a loajalitou k průmyslu a folkové komunitě především.
Mangold mistrně vystihl boj, touhu po změně a hledání cesty, kterou možná Dylan dosud nenalezl. Hudebníkův odboj graduje s přechodem k elektrické kytaře a výraznou vzpourou, která by klidně mohla vést ke konci jeho kariéry.
Filmový Bob Dylan v té chvíli znovu odmítá vůli lidu. Už si nechce pouštět pod kůži onoho cizince, který zpívá jeho hlasem a nosí povědomý oděv. S tichým souhlasem od Johnnyho Cashe jde přes mrtvoly a nenucenou genialitu si nechává na svá alba.
V rámci finále newportského festivalu je středem karnevalu, ale nikoli v roli klauna. Epilog Úplně neznámého potom připomíná, kde je gros jeho umělecké duše. Dylan naposledy navštěvuje svůj vzor a následně se na motorce mimo jiné vypravuje najít odpověď na otázku: „Jak dlouho budou někteří lidé existovat, než jim bude dopřána svoboda?“
Odpověď, můj příteli, snad poletuje někde ve větru.
Bob Dylan: Úplně neznámý |
---|
USA 2024, 141 min. Režie: James Mangold, hrají: Timothée Chalamet, Elle Fanningová, Edward Norton, Monica Barbaroová, Boyd Holbrook a další |
Hodnocení: 80 % |