Článek
Bartlettová hledala inspiraci v řadě filmů na téma vztahu staršího muže a mladé dívky, a možná čerpala i z vlastní zkušenosti dospívání, které jak známo, nikdy není snadné. Její osmnáctiletá hrdinka Caira ho má o to těžší, že bydlí de facto sama v rozlehlém rodinném sídle v díře zapadlé tak, že o ní její nový profesor říká, že tam žijí snad jen duchové.
Rodiče, bohatí právníci, tráví většinu času v zahraničí, a ona, která denně kráčí do školy sama lesem, jen bolestně touží po tom, aby někoho zajímala, měla úspěch.
Zatím miluje jen literaturu a o vlastním talentu k psaní je pevně přesvědčena. V posledním ročníku střední školy ho odhalí i profesor a spisovatel Jonathan Miller a je jím zcela uchvácen. Jejich vztah se prohlubuje a postupně začne přerůstat hranice, které jsou pro učitele a žáka jasně dány.
Oblíbená platforma Netflix opět válí. Wednesday je pořádně pekelná Středa
Bartlettové se vcelku dobře podařilo vystihnout pocity dívek, které ještě hledají svou sexualitu, ale už po ní velmi touží.
Vedlejší postava Cairiny provokativní a provokující kamarádky Winnie a jejich vzájemný vztah patří k tomu lepšímu, co film nabízí.
Docela zábavná je i postava Millerova kolegy a kamaráda, bodrého fyzikáře Borise Fillmora, který má ke studentům blízko, ale zároveň si uchovává potřebný odstup a nadhled.
Mnohem hůř se autorce vedlo při vyobrazení rostoucí vášně mezi hlavními hrdiny. Už to, že Caira žije v bohatém, ale prázdném prostředí, většinou opuštěna bez jediného blízkého člověka, je cítit konstrukcí, která má předem odůvodnit mnohé z jejích následných pocitů.
Dlouhé pasáže, v nichž si s Jonathanem navzájem citují z literatury, jsou k uzoufání nudné a zaberou dost velký prostor zejména v první části filmu.
Neméně vykonstruované je i Jonathanovo manželství, které se zprvu jeví jako téměř ideální, aby v určitém okamžiku odhalilo skoro vražednou nenávist podpořenou alkoholismem jednoho a průměrností až neschopností druhého z manželů.
Celkově slouží odhalování pravé podstaty dospělých postav jen jako berlička k vyplnění zápletky a působí značně nepravděpodobně. A pomsta, k níž musí zákonitě dojít, je již mnohokrát obehraná a předvídatelná v průběhu i vyústění.
Hlavním tahákem filmu má být nepochybně obsazení Jenny Ortegy do role Cairy. Herečka ostatně svým výrazem a výkonem Wednesday dost připomíná, což mohl i nemusel být záměr. Potíž je spíš v tom, že mezi ní a Martinem Freemanem, který hraje Jonathana, potřebná chemie nevznikla, takže ani dlouhé detailní záběry na jejich sbližování nejsou mnoho platné a film do polohy napínavého dramatu nevytáhnou.
Premiantka |
---|
USA 2024, 93 min. Režie: Jade Halley Bartlettová, hrají: Jenna Ortega, Martin Freeman, Gideon Adlonová, Bashir Salahuddin a další |
Hodnocení: 45 % |
RECENZE: Slovenská Lolita naruby vládne metodou ledovce
Může se vám hodit na Firmy.cz: Kina