Článek
O tři roky později na úvodní film v režii Martina Bresta navázala druhá Foleyho návštěva v Beverly Hills pod režijním vedením Tonyho Scotta, o sedm let později pak třetí a ze série nejslabší díl Johna Landise, odehrávající se v zábavním parku.
Od poloviny devadesátých let začala Murphyho produkční společnost pracovat na dalším pokračování, k jehož vývoji se v průběhu let připojili různí scenáristé a režiséři. Žádná z verzí ale neoslovila Murphyho natolik, aby se chtěl tomuto projektu věnovat.
Nejblíže k realizaci byla v roce 2013 televize CBS se seriálovou verzí, v níž by byl Axel jen vedlejší postavou, pomáhající v policejní kariéře svému synovi Aaronovi. Vznikl ale jenom pilotní díl, který po testovacích projekcích nebyl nikdy odvysílán a před dvěma lety unikl na internet.
Z herce Eddieho Murphyho je překvapivě dobrý reggae zpěvák
Hladké vklouznutí do ikonické role
Plnohodnotné navázání přichází po třiceti letech od posledního dílu a produkčně ho spolu s Murphym zaštiťuje věhlasný Jerry Bruckheimer. Ten se před dvěma lety podílel na znovuoživení dalšího kasovního hitu osmdesátých let v podobě dvojky Top Gunu.
Maverick nabídl dospělejší příběh než v jedničce, postavený nejen na působivých leteckých scénách, ale i na emocích a charakterovém vývoji postav. Tom Cruise v tomto akčním melodramatu, nestydícím se za sentiment, který je součástí vnímání tohoto fenoménu, prokázal, že stárne pomaleji než stíhací stroje, na nichž létá.
Třiašedesátiletý Eddie Murphy, který je o rok starší než Cruise, je na tom podobně. Dobře je to vidět v porovnání s jen o pár let staršími Judgem Reinholdem nebo Kevinem Baconem, kteří tu hrají jeho někdejšího parťáka Billyho, respektive v druhém případě hlavního záporáka.
Murphy roli Axela Foleyho dovede stále naplnit živelnou, vitální energií. Vklouzl do ní zcela přirozeně, čímž hravě překlenuje desítky let od jeho posledního výskytu v ní. A to i proto, že zůstal pořád stejný. Na předpisy moc nedá a vyšetřování si vede po vlastní linii.
RECENZE: Muž na vrcholu vede žabomyší mocenskou válku
Nezavře při tom pusu a jediné momenty, které ho vedou k nějakému vnitřnímu zamyšlení, jsou ty, když reflektuje svůj vztah s odcizenou dcerou Jane (Taylour Paigeová).
Ale ne nadlouho, protože způsob, který volí k jeho obnovení, je do velké míry postavený na slovním přesvědčování a vysvětlování toho, proč se jí vzdálil. A také na jejím vtažení do vyšetřovaného případu.
Přímočaré a nekomplikované
Ono to ani jinak nejde, protože důvod, proč se znovu objeví v Beverly Hills, je její ohrožení. Jane je obhájkyní a mezi její klienty patří gangster, obviněný z vraždy policisty. Jak se ukáže, neprávem. Na Axelovi tedy je, aby ochránil svou dceru, které je vyhrožováno, a našel Billyho, který se kolem tohoto případu také motal.
Stopy k jeho vyřešení přitom vedou do nejvyšších míst losangeleské policie a jejich propojení s mexickými drogovými kartely. A správně tušíte, že ani tentokrát se to neobejde bez obcházení pravidel policejní práce, což s sebou přináší i nějakou tu dočasnou suspendaci.
Zápletka není nijak originální a autor námětu a jeden z trojice spoluscenáristů Will Beall ani nepředstírá, že by tu šlo o nějaká šokující odhalení. Zkorumpovaného policistu Axel odhalí poměrně záhy podle luxusních bot, jež nosí. A kdyby náhodou váhal, jednání jeho poskoků je dostatečně vypovídající a utvrzující.
Přímočaré a nekomplikované byly ale i původní filmy a jejich osmdesátkové kouzlo se režisér Mark Molloy snaží připomenout jak pamětníkům, tak mladším ročníkům.
Díky tomu čtyřka působí, jako by se odehrávala v nějaké retro verzi současnosti, kde se tak trochu zastavil čas. Jsou tu mobilní telefony, ale využití moderních technologií při policejní práci se tu moc nepoužívá.
Vše tak zůstává při starém, i s honičkami v ulicích města, do nichž se zapojí sněžný pluh, ukradená policejní helikoptéra či golfový vozík.
A nechybí ani závěrečná přestřelka s početně převažujícím drogovým kartelem, v níž se staří pardálové, přirostlí už spíš ke kancelářské židli (John Ashton), spojují s jejich následovníky.
Osmdesátková nostalgie
Jeden z nich, detektiv Bobby (Joseph Gordon-Levitt), se stává Axelovým novým parťákem, ale i tím, kdo mu na policejní stanici připomíná, že časy se přece jen změnily a on se nemůže při špičkování dotýkat jeho cti.
Bobby je novou postavou, ale jinak se série opírá o Axelovy kolegy z předchozích dílů i slavný ústřední hudební motiv od Harolda Faltermeyera.
Mission: Impossible Odplata. Bez rozbití vlaku by to nešlo
Vládne tu díky tomu osmdesátková abiturientská nostalgie, k níž patří recyklace nejen známých hlášek a songů jako The Heat Is On, ale i vtipkování na téma kloubních přípravků. To by ale nestačilo, a tak se film vedle s rolí Axela srostlého Eddieho Murphyho může spolehnout i na svižné tempo a solidní řemeslo režijního debutanta, který zná stavební prvky série a umí je dobře dávkovat.
Ani on se přitom nevyhnul neduhu netflixovských produkcí, jímž je krapet přestřelená dvouhodinová stopáž, natáhnutá úvodní akcí v Detroitu během hokejového zápasu a potkáváním postav z předešlých dílů (Serge).
Netflix, který od Paramountu koupil práva na tento film, v něm ale zjevně cítí potenciál, a tak už Bruckheimer s Murphym oznámili, že chystají pětku.
Na Eddiem Murphym je vidět, že ho tato role baví a opravdu podobně jako Tom Cruise dovede navodit pocit, že tyto připomínky osmdesátkových fenoménů nemusí být záležitostí jen pro pamětníky.
Policajt v Beverly Hills: Axel F |
---|
USA, 2024, 115 min. Režie: Mark Molloy. Hrají: Eddie Murphy, Taylour Paigeová, Joseph Gordon-Levitt, Kevin Bacon, Paul Reiser, Judge Reinhold, John Ashton |
Hodnocení: 60 % |